Kučerová Radka
Na rozdíl od mnoha kolegyň jsem se učitelkou nikdy stát nechtěla. Na „pajdák“ do Brna jsem se hlásila proto, že se mi podmínky přijímacích zkoušek zdály lehké. Ani po složení státní zkoušky jsem svou budoucnost ve školství neviděla. Až v 28 letech mě okolnosti života donutily věnovat se tomu, co jsem vystudovala a začala jsem učit. Ke svému překvapení jsem zjistila, že mě učení baví, naplňuje a že mi to časem snad i půjde.
Na začátku své profesní kariéry jsem měla tu čest setkat se s vynikajícími učitelkami a lektorkami Tvořivé školy, které ve výuce efektivně používaly činnostní učení k vyvození, vysvětlení a procvičení obtížné učební látky. Setkání s nimi ovlivnilo celou mou profesní kariéru. Absolvovala jsem nespočet školení činnostního učení zejména matematiky a nové poznatky jsem hned zkoušela na svých žácích. Bylo fakt skvělé a povzbudivé sledovat, jak se všechny děti díky jednoduchým pomůckám s nadšením zapojovaly do výuky, všechny mohly zažít úspěch a všechny měly chuť do další práce. Vyzkoušela jsem si základní učitelské pravidlo. „Děti baví to, co jim jde.“
Postupem času jsem si většinu pomůcek upravila k použití v češtině, angličtině, vlastivědě, hudební výchově a začala jsem vymýšlet své vlastní činnosti a postupy. Opakovaným používáním metod činnostního učení ve výuce jsem si prověřila, že z každého dítěte jde činnostním učením vytáhnout všechno, co v něm je a každý může krok za krokem zvládnout různá úskalí školních předmětů. A hlavně, že díky činnostnímu učení děti získají pevné a trvalé základy matematiky, češtiny, angličtiny, najdou vztah k české historii a dobře se orientují v zeměpisných a přírodopisných pojmech.
„Učit znamená vést od věci známé k neznámé. Vést znamená činnou mírou, a ne násilnou, plnou lásky, ne nenávisti. Když totiž chci někoho vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím se s ním po zemi, necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou.“
J. A. Komenský
Studium:
1990–1994 Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně- 1995 Au – Pair v Londýně
- 2001–2003 Rozšiřující studium angličtiny na Pedagogické fakultě MU v Brně
- 2009 First Certificate in English
Praxe:
- 2006–2010 lektor na jazykové škole Majda, Brno
- 2000–2025 učitelka na Soukromé ZŠ Lesná, Brno
- Od roku 2007 učí AJ dle metodiky paní Kellyové
- Od roku 2010 působí jako lektorka Tvořivé školy
Další vzdělávání:
- 2002 Tvořivá škola – vzdělávání školních lektorů
- 2004 Vzdělávací kurz „Angličtina pro nejmenší“
- 2005 Péče o dítě se specifickými poruchami – Neklidné dítě
- 2005 Osvědčení – školení ICT – Publikování na internetu
- 2006 Osvědčení – školení ICT – Počítačová grafika a digitální fotografie
- 2006 Čtení a psaní s porozuměním ve výuce Čj ve 3. a 4. ročníku
- 2007 Činnostní učení Aj na 2. stupni ZŠ
- 2009 Činnostní učení přírodovědy ve 4. – 5. ročníku
- 2010 Metodický seminář eTwinning I, II – partnerství škol v Evropě
- 2011 Činnostní učení ve výuce Čj ve 2. a 3. ročníku
- 2012 Násobilka a dělení v oboru násobilek
- 2015 Rozšiřování číselného oboru do 1000 a nad 1 000
- 2019 Rozvoj tvořivosti a představivosti v matematice na 1. stupni ZŠ
Publikační činnost:
- Angličtina činnostně I. – IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a rozvoj řeči v 1. – 5. roce výuky
- Putování českými dějinami 1–5 - historické příběhy a pověsti k rozvoji čtení s porozuměním a pochopení dějinných souvislostí
Reference od účastníků akcí:
- Byla jsem nadmíru spokojená. Lektorka dokázala zaujmout. Doporučím kolegyním.
- Děkuji paní lektorce za podnětný a srozumitelný seminář.
- Velmi podnětné, z námětů paní lektorky čerpám ve svých hodinách hodně.
- Byla jsem velmi spokojena. Pěkný seminář, mnohokrát děkuji za inspiraci.
- Paní lektorka byla zábavná, názorná. Děkuji, přijdu zase.
- Skvělá inspirace, spousta nových nápadů. Doporučím kolegyním! Děkuji.
- Paní lektorka vystupovala příjemně. Seminář splnil mé očekávání, jsem spokojena.
- Výborná akce plná skvělých nápadů.
- Akce byla vynikající! Lektorka je výborná, chci se účastnit pokračovacích kurzů pro 4. a 5. ročník.
- Velmi užitečný a praktický kurz. Děkuji za nápady.
- Lektorka byla bezvadně připravená.
- S kurzem i lektorkou jsem byla spokojena. Kurz doporučím kolegyním. Uvítala bych „nápadníček“ v tištěné podobě :-)
- Akce předčila má očekávání. Skvělá lektorka, výborné pomůcky a nápady.
- Lektorka byla úžasná, výborný seminář.
- Webinář se mi moc líbil, byla tam spousta nápadů, jak malé žáky naučit jazyk. Nejvíce se mi líbil důraz na výslovnost, konkrétně aktivity na procvičování - ph, th, kh a písmena -w. Dále mě zaujala aktivita - proužek, kde se procvičoval člen A, později THe (zvířata, hračky,...). Velmi zajímavé bylo učení zájmen, konkrétně zájmena - my - we (kde stojí 2 držící se osoby - ztvárnění českého zájmena - my, a pak zvednutí ruky - ztvárnění anglického zájmena - we). Nápad s obálkou, kde je malý otvor a žáci hádají co tam je, taky zajímavé. Používání barev - červená - j,č. a modrá - mn.č. taky zkusím v hodinách. Práce se slovy (např. numbers, farm animals,..), domino, ... shrnuto - dobré nápady.