Kučerová Radka

Na rozdíl od mnoha kolegyň jsem se učitelkou nikdy stát nechtěla. Na „pajdák“ do Brna jsem se hlásila proto, že se mi podmínky přijímacích zkoušek zdály lehké. Ani po složení státní zkoušky jsem svou budoucnost ve školství neviděla. Až v 28 letech mě okolnosti života donutily věnovat se tomu, co jsem vystudovala a začala jsem učit. Ke svému překvapení jsem zjistila, že mě učení baví, naplňuje a že mi to časem snad i půjde.

Na začátku své profesní kariéry jsem měla tu čest setkat se s vynikajícími učitelkami a lektorkami Tvořivé školy, které ve výuce efektivně používaly činnostní učení k vyvození, vysvětlení a procvičení obtížné učební látky. Setkání s nimi ovlivnilo celou mou profesní kariéru. Absolvovala jsem nespočet školení činnostního učení zejména matematiky a nové poznatky jsem hned zkoušela na svých žácích.  Bylo fakt skvělé a povzbudivé sledovat, jak se všechny děti díky jednoduchým pomůckám s nadšením zapojovaly do výuky, všechny mohly zažít úspěch a všechny měly chuť do další práce. Vyzkoušela jsem si základní učitelské pravidlo. „Děti baví to, co jim jde.“

Postupem času jsem si většinu pomůcek upravila k použití v češtině, angličtině, vlastivědě, hudební výchově a začala jsem vymýšlet své vlastní činnosti a postupy. Opakovaným používáním metod činnostního učení ve výuce jsem si prověřila, že z každého dítěte jde činnostním učením vytáhnout všechno, co v něm je a každý může krok za krokem zvládnout různá úskalí školních předmětů. A hlavně, že díky činnostnímu učení děti získají pevné a trvalé základy matematiky, češtiny, angličtiny, najdou vztah k české historii a dobře se orientují v zeměpisných a přírodopisných pojmech.

„Učit znamená vést od věci známé k neznámé. Vést znamená činnou mírou, a ne násilnou, plnou lásky, ne nenávisti. Když totiž chci někoho vést, nehoním ho, nestrkám ho, neválím se s ním po zemi, necloumám jím, nýbrž vezmu ho jemně za ruku a jdu s ním nebo na volné cestě kráčím před ním a lákám ho, aby šel za mnou.“

J. A. Komenský

 

Studium:

  • Tvořivá Olomouc1990–1994                 Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně
  • 1995                            Au – Pair v Londýně
  • 2001–2003                Rozšiřující studium angličtiny na Pedagogické fakultě MU v Brně
  • 2009                           First Certificate in English

 

Praxe:

  • 2006–2010                 lektor na jazykové škole Majda, Brno
  • 2000–2025                učitelka na Soukromé ZŠ Lesná, Brno
  • Od roku 2007             učí AJ dle metodiky paní Kellyové
  • Od roku 2010              působí jako lektorka Tvořivé školy

 

Další vzdělávání:

  • 2002  Tvořivá škola – vzdělávání školních lektorů
  • 2004  Vzdělávací kurz „Angličtina pro nejmenší“
  • 2005  Péče o dítě se specifickými poruchami – Neklidné dítě      
  • 2005  Osvědčení – školení ICT – Publikování na internetu
  • 2006  Osvědčení – školení ICT – Počítačová grafika a digitální fotografie
  • 2006  Čtení a psaní s porozuměním ve výuce Čj ve 3. a 4. ročníku
  • 2007  Činnostní učení Aj na 2. stupni ZŠ
  • 2009  Činnostní učení přírodovědy ve 4. – 5. ročníku
  • 2010  Metodický seminář eTwinning I, II – partnerství škol v Evropě
  • 2011  Činnostní učení ve výuce Čj ve 2. a 3. ročníku
  • 2012  Násobilka a dělení v oboru násobilek
  • 2015  Rozšiřování číselného oboru do 1000 a nad 1 000
  • 2019  Rozvoj tvořivosti a představivosti v matematice na 1. stupni ZŠ

 

Publikační činnost:

  • Angličtina činnostně I. – IV. - soubor postupů pro výuku gramatiky a rozvoj řeči v 1. –  5. roce výuky
  • Putování českými dějinami 1–5 - historické příběhy a pověsti k rozvoji čtení s porozuměním a pochopení dějinných souvislostí

 

 

2023 Olomouc, KučerováReference od účastníků akcí:

  • Byla jsem nadmíru spokojená. Lektorka dokázala zaujmout. Doporučím kolegyním.
  • Děkuji paní lektorce za podnětný a srozumitelný seminář.
  • Velmi podnětné, z námětů paní lektorky čerpám ve svých hodinách hodně.
  • Byla jsem velmi spokojena. Pěkný seminář, mnohokrát děkuji za inspiraci.
  • Paní lektorka byla zábavná, názorná. Děkuji, přijdu zase.
  • Skvělá inspirace, spousta nových nápadů. Doporučím kolegyním! Děkuji.
  • Paní lektorka vystupovala příjemně. Seminář splnil mé očekávání, jsem spokojena.
  • Výborná akce plná skvělých nápadů.
  • Akce byla vynikající! Lektorka je výborná, chci se účastnit pokračovacích kurzů pro 4. a 5. ročník.
  • Velmi užitečný a praktický kurz. Děkuji za nápady.
  • Lektorka byla bezvadně připravená.
  • S kurzem i lektorkou jsem byla spokojena. Kurz doporučím kolegyním. Uvítala bych „nápadníček“ v tištěné podobě :-)
  • Akce předčila má očekávání. Skvělá lektorka, výborné pomůcky a nápady.
  • Lektorka byla úžasná, výborný seminář.
  • Webinář se mi moc líbil, byla tam spousta nápadů, jak malé žáky naučit jazyk. Nejvíce se mi líbil důraz na výslovnost, konkrétně aktivity na procvičování - ph, th, kh a písmena -w. Dále mě zaujala aktivita - proužek, kde se procvičoval člen A, později THe (zvířata, hračky,...). Velmi zajímavé bylo učení zájmen, konkrétně zájmena - my - we (kde stojí 2 držící se osoby - ztvárnění českého zájmena - my, a pak zvednutí ruky - ztvárnění  anglického zájmena - we). Nápad s obálkou, kde je malý otvor a žáci hádají co tam je, taky zajímavé. Používání barev - červená - j,č. a modrá - mn.č. taky zkusím v hodinách. Práce se slovy (např. numbers, farm animals,..), domino, ... shrnuto - dobré nápady. 

Aktuální akce lektora

Činnostní učení AJ na 1. stupni ZŠ

s výukou od 1. třídy

7 050 Kč
AJ

4. 8. 2025, 5. 8. 2025, 6. 8. 2025, 7. 8. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Praha 6, Na Dlouhém lánu 555/43

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Intenzivní školení nabízí spolehlivou, v praxi ověřenou metodu výuky angličtiny od 1. do 5. třídy. Obsahem kurzu jsou jednoduché, avšak účinné postupy pro správné pochopení pravidel angličtiny.

Díky postupům činnostního učení se děti zbaví bázně z mluvení, zažijí pocit bezpečí a získají trvalé znalosti základních pravidel anglické gramatiky. Kurz není vázán na konkrétní učebnice anglického jazyka. Vyzkoušíte si práci s názornými pomůckami z Angličtina činnostně I. – IV. (soubory postupů pro výuku gramatiky a rozvoj řeči), které můžete opakovaně používat v hodinách angličtiny. Soubor číslo III účastníci obdrží zdarma.

Kurz je vhodný pro všechny učitele Aj působící na 1. stupni ZŠ, případně lektory Aj pro tuto věkovou kategorii. Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

AJ

19. 2. 2025, zahájení v 15.00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

webinář

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny angličtináře působící na 1. stupni ZŠ. Účastnici obdrží zdarma Pracovní karty a šablony pro činnostní učení AJ II v ceně 185,-.

Na akci zazní zejména:

  • práce se slovesy have got, has got, can
  • přítomný čas prostý - oznamovací, otázka, zápor
  • určování času
  • přítomný čas průběhový
  • rozvoj speakingu

Vybrané gramatické jevy v ČJ ve 4. a 5. ročníku 

Vybrané gramatické jevy v ČJ ve 4. a 5. ročníku 

1 210 Kč
ČJ

26. 2. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony ČJ 4 Tvořivé školy. 

Na akci zazní zejména:

  • Vyvození a procvičení pádových otázek.
  • Procvičení skloňování podstatných jmen.
  • Jak na skupinu hlásek bě, vě a bje, vje.
  • Zdvojené souhlásky v předponách a příponách.
  • Procvičení přídavných jmen.