Pomůcka početní divadélko Tvořivé školy výborně poslouží při vytváření matematického myšlení a zároveň při rozvoji klíčových kompetencí žáků.
Práce s početním divadélkem ve Tvořivé škole
Každý žák má své divadélko. Při práci s ním postupujeme následovně:
- Naučíme žáky uspořádat divadélko na lavici (kompetence pracovní).
-
Žáci zapichují modely do divadélka podle pokynů učitele. Př.: Na záhonu vykvetly 2 žluté kytičky. Pod stromem ležela 3 červená jablíčka. Na talíři byla 1 žlutá hruška.
Po každé činnosti necháme několik žáků říci, co vidí.2. Obr. -
Žáci rozmisťují věci v divadélku podle vyprávění.
Př.: Na louce vykvetly 2 modré květiny a poletovali tam 3 žlutí motýli. Vedle domu jsme zasadili 4 stromy. U stromu ležela v trávě 3 červená jablíčka.
Vytvořený obraz vždy zrušíme a tvoříme nový. Ze začátku zadáváme žákům k provedení jen jeden nebo dva úkoly. Později necháme žáky vymýšlet své příběhy a například pracovat ve dvojicích - jeden žák vypráví příběh a kamarád dle něj sestavuje na divadélku obraz. - Pomocí proužku papíru se žáci snadno naučí pojmům řádek a sloupek: Dej proužek pod první (druhý, třetí) řádek.
-
Zadáváme úkoly.
Př.: Na první řádek dej 2 červená jablíčka. Na druhý řádek dej 3 žluté hrušky. Řekni, kolik je jablíček. Kolik je hrušek? Co jsi dal na divadélko? Čeho je víc, jablíček nebo hrušek? Na první řádek dej čtyři červené květiny. - Necháme žáky vytvořit vlastní sestavu a mluvit o ní a ptát se spolužáků.
-
Před lavice jde jeden žák, který má připravenou svou vlastní sestavu a podle ní diktuje ostatním zadání. Pro kontrolu opět několik žáků přečte, co umístili do divadélka. Je velmi důležité nechávat žáky co nejvíce mluvit o tom, co dělají.
3. Obr. - Podle pokynů učitele nebo žáků vytvoříme na divadélku sestavu věcí. Vedle položíme proužek papíru a na něj pokládáme stejný počet barevných papírových koleček/ žlutá čísla.
- Pokyny: Na 1. řádek dej 3 jablíčka. Na 2. řádek dej 1 tulipán. Na 3. řádek dej 2 stromy. Vedle přilož čísílko, které říká, kolik věcí je na každém řádku. Řekni, co jsi udělal.
- Učitel ukazuje čísla na kartách nebo je píše pod sebe na tabuli a žáci pokládají učitelem stanovený počet věcí na řádky a říkají, co učinili.
- Pokyny: Polož na 1. řádek 4 jablíčka a na 2. dej více (méně) hrušek. Přilož žlutá čísla. Řekni, co jsi udělal.
-
Pokyn: Na 1. řádek dej 3 hrušky a do druhého 2 jablíčka. Čeho je více (méně)? Stejně můžeme pracovat ve sloupcích.
Pozn.: Při všech činnostech je kromě jiných průběžně utvářena kompetence sociální a občanská.
.
4. Obr.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slovní úlohy můžeme s početním divadélkem začít tvořit, jakmile všichni žáci vidí počty prvků do pěti bez přepočítávání po jedné.
- Do divadélka dáváme určitý počet modelů, přidáváme stejné modely a ptáme se: Kolik věcí máme celkem? První náměty dává učitel, např.: Jirka přinesl mamince ze zahrady 3 tulipány a Anička 2 tulipány. Kolik dostala maminka tulipánů? Žáci skládají modely do divadélka a odpovídají.
- Žáci sami vytvářejí svůj vlastní příběh. Tvoří otázky a vyvolávají své spolužáky.
- Ukážeme žákům nějaké zobrazení a vyzveme je, aby k němu vymysleli příběh.
- Stejně tvoříme příklady na odčítání. Ubíráme a ptáme se, kolik zbylo: Eva dala na talíř 4 jablíčka, Jirka jedno snědl. Kolik jablíček zůstalo na talíři?
V této fázi nechceme po žácích výpočty, ale učíme je odpovídat celou větou. Pokud odpovídají pouze jedním slovem, neupozorňujeme slovně, ale pouhým rozpažením paží, jako bychom říkali: Odpověz celou větou. Ušetříme tak mnoho slov. Nevnucujeme žákům svoje představy. Necháme je vytvářet vlastní příběhy, pozitivně je motivujeme. Odměňujeme je hvězdičkami, jedničkami apod. V počátcích probírání učiva matematiky jde především o vytvoření dobrého základu. Pokud se dobrý základ podaří vytvořit, můžeme na něm plynule analogicky stavět a pokračovat v dosahování požadovaných výstupů. Základy kompetence pracovní mohou žáci nabýt, když manipulují s modely předmětů na početním divadélku, učí se uspořádat si pomůcku na lavici a jsou vedeni k dodržování vymezených pravidel při práci s ní. Všichni žáci jsou zapojeni do činnosti s pomůckou a průběžně směřováni k modelování situací a plnění úkolů zadávaných učitelem a následně spolužáky.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Mezipředmětové vztahy
-
Procvičování barev
Slabší žáci a žáci přípravných tříd mohou mít potíže s určováním barev. Početní divadélko může být dobrou pomůckou pro jejich procvičování. Divadélko můžete také použít jako pomůcku u zápisu do 1. tříd.
Šablonky s předměty vytvoříme v různých barvách. Využít můžeme buď přímo barevné papíry, nebo obrázky různobarevně vybarvíme. Barvy mohou být pro různé předměty stejné i různé, ve třídě by ale měli mít žáci vždy stejné sady. Můžeme tak mít např. jeden tulipán červený, jeden modrý, oranžový, fialový a žlutý a strom světle a tmavě zelený, červený a dva hnědé.
Následně můžeme procvičovat buď dle příkladů výše, nebo odděleně pouze barvy.
Pokyny: Vlož červený, modrý a fialový předmět. Vlož červený tulipán a žlutou hrušku. Vytvořte obrázek jednobarevný/ za použítí 3 barev/ za použití co nejvíce barev. Vytvoř na lavici hromádky stejně barevných předmětů. Kolik na lavici leží červených předmětů?
-
Procvičování orientace v prostoru
Krom pochopení pojmů jako je řádek a sloupec a nácviku práce s těmito pojmy, poslouží divadélko i k nácviku pojmů vpředu, vzadu, před, za a pravolevé orientace. Můžeme také trénovat rozdíl mezi vpravo a hned vedle vpravo. K tomu je vhodné dát doprostřed divadélka ústřední motiv, např. domeček. Žáci dávají po jedné věci před, za domeček. Potom "přečtou", co udělali. Totéž následně činí s více věcmi. Před skupiny věcí necháme žáky položit čísla. Opět můžeme zakomponovat práci s barvami.
-
Přesah do hodin českého jazyka
Děti při práci s početním divadélkem samostatně hovoří o tom, co dělají. Mohou tvořit i krátká vyprávění. Pokud vyrobíme příslušné šablonky, můžeme divadélko použít třeba i pro převyprávění/ dramatizaci krátké pohádky.
-
Možnosti využití v hodinách prvouky
Pokud se Vám práce s početním divadélkem líbí, nebo už jej naopak v matematice se staršími dětmi nevyužíváte, rozšiřte si šablonky o reálné rostliny a živočichy a pracujte s ním i v hodinách prvouky. Děti mohou za použití i více divadélek tvořit různá společenstva - co roste/žije v lese/ na zahradě/ na poli/ u rybníka. Mohou třídit ptáky přezimující a stěhovavé nebo třeba tvořit a pojmenovávat trojice živočichů - samice-samec-mládě.
Pokaždé je příležitost k dalšímu hovoru, kladení doplňujících otázek: „Jaké další obojživelníky znáš? Co je zajímavého na životě kukačky? V jakém "domečku" bydlí králík?”
Určitě vymyslíte další aktivity pro práci jednotlivců i skupin. Skupinový projekt do prvouky, jehož výsledkem budou vystavená početní divadélka s různými typy společenstev, nadchne Vás i Vaše žáky. Zvlášť když je necháte samostatně i najít obrázky příslušných rostlin a živočichů a šablonky vyrobit.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tvořivá škola - rozvíjení klíčových kompetencí s pomůckou Početní divadélko
Kompetenci k učení utváříme tak, že vedeme žáky k pozorování situací (prvních slovních úloh), které v úvodu zadává žákům učitel, a později žáci sami vymýšlejí a zároveň modelují na početním divadélku. Následně žáci samostatně vyvozují závěry a objevují a procvičují základní početní výkony potřebné pro další rozvoj jednotlivých kompetencí. Díky propojení modelovaných slovních úloh se životem poznávají žáci smysl a význam předávaných poznatků pro praktický život. Práce s početním divadélkem jim zároveň umožňuje poznávat a posuzovat vlastní pokrok.
Učitelem a později samotnými žáky zadávané slovní úlohy jsou zároveň prvními problémovými situacemi, které musí všichni žáci samostatně vnímat a řešit. Každý žák má přitom možnost v rámci daných pravidel řešit danou úlohu samostatně, svým vlastním způsobem a objevovat tak různé způsoby řešení. Pomůcka tím výrazným způsobem přispívá k utváření kompetence k řešení problémů.
Kompetence komunikativní je utvářena průběžně při všech činnostech. Učitel žákům názorně vysvětlí, jak s pomůckou pracovat a jakým způsobem mohou hovořit o tom, co činí. Žáci následně sami vytvářejí obdobné situace, přičemž jsou vedeni k vyjadřování názorů, závěrů a formulaci otázek. Žákům umožňujeme samostatně se rozhodovat a projevovat. V případě potřeby výroky žáků usměrňujeme nebo převádíme do odborného slovníku. Žáci se učí vyjadřovat souvisle a výstižně a zároveň naslouchat spolužákům. Díky znázorňování situací na početním divadélku všichni žáci dobře rozumí tomu, o čem hovoří, a jsou schopni své názory zdůvodňovat.
Kompetence sociální a personální a kompetence občanská jsou rozvíjeny zejména díky tomu, že práce s početním divadélkem umožňuje uspět všem žákům - každý žák je poměrně rychle schopen utvářet svým schopnostem odpovídající slovní úlohy (matematické příběhy), klást otázky a správně odpovídat. Žáci se také vzájemně vyvolávají, komunikují, spolupracují, učí se naslouchat a respektovat názory druhých. Znázornění slovních úloh na divadélku přitom žákům i učiteli poskytuje zpětnou vazbu o tom, že pracují správně a že tomu, co dělají, rozumí. Průběžná zpětná vazba tak umožňuje všem žákům vytvářet si o sobě pozitivní představy a vážit si sebe i svých spolužáků.
Divadélko představuje pro žáky náhradu skutečných předmětů, dobře umožňuje realizovat výše uvedené dílčí cíle klíčových kompetencí i následující praktické cíle, jejichž plnění považujeme s ohledem na další rozvoj kompetencí nezbytné:
- vytvářet představu čísel do pěti
- nacvičovat přiřazování - stejně, více, méně
- jmenovat daný počet prvků
- určovat počet prvků
- porovnávat počty prvků
- tvořit první slovní úlohy v období, kdy neznáme početní úkony
- nacvičovat prostorovou orientaci (pojmy před, za, vpředu, vzadu, sloupeček, řádek), později i pravolevou orientaci
- naučit žáky nebát se vyjadřovat - vést je k hovoru o pozorovaném, vymýšlení příkladů a vyjadřování úsudků
Konkrétní příklady naplňování uvedených praktických cílů naleznete níže v kapitole Práce s početním divadélkem. Máme-li početní divadélko připravené pro každého žáka, je optimální začít jej používat hned v prvních školních dnech.
Závěr
Početní divadélko našlo uplatnění již na stovkách tvořivých škol. Žákům velmi pomáhá při přechodu z myšlenkové roztoulanosti předškolního věku do soustředění věku školního. Je to výborná pomůcka pro utváření obsahu pojmu číslo, pro rozvoj vidění počtu prvků a pro zvládnutí učiva potřebného pro postupný rozvoj všech klíčových kompetencí - divadélko pomáhá učitelům upoutat pozornost žáků, zapojit je do výuky, hovořit, objevovat, propojovat matematiku se životem kolem nich. Do výuky přináší radost a pocity uspokojení.