Čtenářské dílny a lekce

a další náměty pro výuku k podpoře čtení na ZŠ

7. 7. 2025, 8. 7. 2025, 9. 7. 2025, 10. 7. 2025

24 vyučovacích hodin

vhodné do šablon

ZŠ Velehrad, Salašská 300

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Kurz se uskuteční v rámci letní školy ve Velehradě v termínu od 7. do 10. 7. 2025 (po-čt). Výuka a stravování v budově ZŠ Salašská, ubytování v internátě Stojanova gymnázia (areál kláštera). 

Zahájení v pondělí od cca 14:00 hod., ukončení ve čtvrtek obědem. Úterý + středa výuka celodenní cca 8:30-18:00. Podrobné informace, včetně harmonogramu školení a doby prezence budou přihlášeným účastníkům zaslány koncem června.

8 860 Kč

Zahrnuje kurzovné, ubytování a plnou penzi.  Zvýhodněná cena platí při přihlášení do 31.3.2025. Můžete zvolit jinou než plnou variantu:

ceny LŠ 2025


Kartou lze uhradit pouze plnou cenu, v případě volby jiné varianty, vyčkejte na fakturaci. Fakturace bude probíhat průběžně, od března 2025, nebo dle individuální domluvy.

Letní školu je možné hradit i tak, že část uhradí škola a část účastník (např. kurzovné hradí škola, ubytování a stravu účastník) - požadavky, prosím, uveďte do poznámky v přihlášce. 

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, ukázky práce budou směřovat zejména na žáky 3.-5. tříd. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Pracovní listy pro dílny čtení v ceně 175 Kč.

Těšte se na:

  • vysvětlení rozdílu mezi čtenářskou lekcí a dílnou čtení
  • diskuze na téma čítanky a mimočítanková četba
  • funkce, organizace, metody, pravidla dílny čtení
  • čtenářské strategie (shrnování, otázky, vysvětlování, předvídání, …)
  • praktické ukázky (např. klíčová dírka, ostrov, selfie, Vennuv diagram, Katapult, Varianty příběhu)
  • mezipředmětové vztahy: propojení s dramatizací, výtvarnou výchovou
  • dílna psaní za využití organizérů
  • náměty na záznamy o knihách (čtenářské deníky)

Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“. 

Obsah akce:

Cílem vzdělávacího programu je rozvoj kompetencí u pedagogických pracovníků 1. stupně základní školy, které směřují ke zkvalitnění výchovně vzdělávacího procesu žáků v oblasti čtenářské gramotnosti. Prezentované náměty vycházejí ze skutečnosti, že současné pojetí výuky zdůrazňuje získávání poznatků a dovedností na základě mnohostranné zkušenosti prostřednictvím podnětných aktivit a prožitků žáků. Účastníci budou mít možnost poznat řadu lektorkou v praxi ověřených přínosných aktivit, které mají své uplatnění nejen v hodinách literatury, ale i v dalších vyučovacích předmětech. Získají inspirativní materiál a propojí konkrétní metody s konkrétními činnostmi, které si prakticky vyzkouší.

Program bude zaměřený na čtenářskou gramotnost jak z hlediska čtenářských lekcí, tak i z hlediska dílny čtení a psaní. Bude vycházet ze vzdělávacího modelu E-U-R (evokace – uvědomění - reflexe). Cílem seminářů bude ukázat učitelům cestu, jak přivést žáky k četbě, aby při ní nejen dekódovali text, ale četli s porozuměním, s chutí a zájmem, a vytvořili si tak emoční prožitek ze čtení. Bude využíváno metod kritického myšlení (RWCT) a aktivních a aktivizujících metod učení.