Fyzika činnostně v 6. ročníku

Přechod dětí z 1. stupně na 2. je velkou změnou. Jednou z novinek je předmět Fyzika. Je dobré, pokud dětem fyziku zpřístupníme hned od začátku. Zaujmout dnešní děti je ale dost těžké.  Technika – kromě počítačů – jim toho moc neříká. Kde najít východisko a zájem dětí obrátit i tímto směrem? Je dobré začít informací, že to, co budeme ve Fyzice dělat, už z 80% znají. Skutečně nejde o žádné převratné novinky, ale pouze o oživení a prohloubení stávajících dovedností a znalostí. Zároveň budeme tyto poznatky zapisovat, hovořit o nich a přemýšlet.

Sdílet na Facebooku

Základní pojetí výuky fyziky

Jednou z nejdůležitějších součástí učiva fyziky v 6. ročníku je znalost a měření základních fyzikálních veličin – délky, objemu, hmotnosti, času a teploty. Vždy vycházíme ze zkušeností žáků a necháváme je fyziku objevovat. Na základě jednoduchých pokusů a pozorovaní žáci sami docházejí ke správným závěrům. Nevadí, jestliže názor žáka není z počátku naprosto přesný nebo úplný, doplní ho jiný žák nebo učitel. Důležité je nechat děti o každém pozorování mluvit, nebát se přihlásit a říct svůj názor. Postupně se je žáci naučí i přesněji formulovat. Další věcí, kterou se děti učí, je diskuze – nepřekřikovat se, vyslechnout druhé, respektovat je a neposmívat se jim, když se něco nepovede. To je jeden z prvních těžkých úkolů a každý byť sebemenší pokrok je při tom velmi cenný.

 

Výuka veličiny délka

Jako příklad zde uvádím možný přístup k výuce veličiny délka. V jedné hodině si vyrobíme papírový metr, vyznačíme na něm decimetry a změříme s ním např. šířku lavice. Potom dáme dětem za úkol změřit délku a šířku třídy. Po první reakci, že to nejde, je napadne spojit metry dohromady a spolupracovat. Necháme je nejdříve délku třídy odhadnout, pak si podle toho vytvoříme skupinky, aby jimi vyrobené metry stačily na měření. Pokud zbude pár dětí, mohou zkusit změřit stejnou délku, ale pouze jedním metrem. Další žáci změří délku třídy jedním pásmem. Všechny naměřené hodnoty zapíšeme zároveň na tabuli, abychom je mohli porovnávat. Není složité dojít k závěru, že nejpřesnější je v tomto případě měření jedním delším měřidlem, tedy pásmem, v ostatních případech vznikají při nastavování měřidla nepřesnosti. Dostaneme se tak k pojmu chyba měření a děti mohou samy zdůvodnit, proč a jak bude asi velká a na čem to závisí.

Vyrobené papírové metry nosí žáci v penálech a když je potřeba, tak je využijí. V matematice se hodí například při odhadování délek. Jestliže mají děti ukázat, jak je velký decimetr, 60 cm atd., někteří okamžitě vyndávají metry a ukazují. Dobře se s nimi dělá také při převodu jednotek délky, protože děti si mohou základní převody opět názorně ukázat.

Efektivní pokusování

Ve výuce využíváme souboru jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek. Mnoho námětů pro práci je také v nových učebnicích a pracovních sešitech Tvořivé školy sestavených ve spolupráci s Asociací mladých debrujárů. O pokusech si děti dělají zápisy do sešitů a snaží se doplňovat svá pozorování obrázky a vysvětlením. Stejným způsobem si zapisují i dobrovolné pokusy, které dělají doma. Po krátkém slovním rozhovoru nad těmito pokusy mohou např. získat jedničku, v horším případě dvojku. Pokud má žák práci – ne záměrně – neúplnou, tak si vysvětlíme, co a proč schází a známku v tomto případě nedáváme.

Když děláme pokusy, osvědčilo se nám také pracovat s fotoaparátem, a práci dětí včetně výsledků dokumentovat. V další hodině si můžeme vybrané fotografie promítnout. Děti si na nich samy rychle zopakují, co dělaly, jak to dělaly a co vlastně zjistily.

Jakákoliv snaha a aktivita dětí je velice cenná. Je důležité ji podporovat a neshazovat.

Pokud jde o učivo, které se týká např. početního řešení úloh, je třeba si uvědomit, že matematika je pro některé děti skutečně těžká. Byla by ale škoda, odradit je kvůli tomu od technických věcí a od zájmu o fyziku. Mohou z nich být šikovní řemeslníci a jako takoví budou praktickou fyziku a technické znalosti potřebovat. Příklady v dalších ročnících nelze samozřejmě obcházet, patří do základního učiva, ale je dobré žákům umožnit tento handicap vyrovnávat. Např. tak, že je necháme experimentovat a tvořit. Děti jsou zvídavé, mají do takové práce chuť. Pozorování a pokusy je vedou k myšlení, což je plus pro každého. Jestliže si žáci sami něco vyrobí pro další vyučování nebo provedou pokus, snáze si vše zapamatují a později si to dokáží lépe vybavit. Navíc si takových věcí více váží.

Letní školy činnostního učení Fyzice

O fyzice a činnostním učení, by se dalo mluvit hodně dlouho, lepší je ale zkusit to a posoudit výsledky. Právě proto jsme pro Vás několik let připravovali Letní školu činnostního učení Fyzice v 6. a 7. ročníku v Kolíně. Kurz vedl profesionální lektor a dlouholetý učitel fyziky Mgr. Oldřich Keltner, jehož schopnost aktivně zapojit žáky (i účastníky kurzů) do výuky fyziky je účastníky hodnocena jako strhující. Na kurzu účastníky seznamoval s paletou jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek z jeho dílny a od firmy Ariane schola. Představil také názorné a praktické učebnice a pracovní sešity vytvořené ve spolupráci s Asociací malých debrujárů. Umožňují žákům objevovat a chápat učivo fyziky aniž by se museli učit definice a vzorce zpaměti.

Aktuálně máme stále k dispozici učebnice a pracovní sešity do fyziky na našem e-shopu. Jde již o doprodej posledních vydání, dotisky již neplánujeme. Školení pro fyzikáře prozatím nepořádáme, ale výhledově bychom je do nabídky opět rádi zařadili.

26. 11. 2024, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

17. 3. 2025, zahájení v 17:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel
Speciální pedagog

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci druhého setkání se spolu s ním podíváte na tématiku dětské agrese, jejich příčin a možných řešení.

Děti nás pozorují a všechno, co vidíme, je jejich varianta nápodoby nás samotných. Proto je třeba přemýšlet jak o formě, tak o obsahu komunikace s dětmi - abychom se na ně nezlobili za to, jak jsme je vychovali… 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního až školního věku.

Další připravená setkání:

25. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
Speciální pedagog

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více