Základní pojetí výuky fyziky
Jednou z nejdůležitějších součástí učiva fyziky v 6. ročníku je znalost a měření základních fyzikálních veličin – délky, objemu, hmotnosti, času a teploty. Vždy vycházíme ze zkušeností žáků a necháváme je fyziku objevovat. Na základě jednoduchých pokusů a pozorovaní žáci sami docházejí ke správným závěrům. Nevadí, jestliže názor žáka není z počátku naprosto přesný nebo úplný, doplní ho jiný žák nebo učitel. Důležité je nechat děti o každém pozorování mluvit, nebát se přihlásit a říct svůj názor. Postupně se je žáci naučí i přesněji formulovat. Další věcí, kterou se děti učí, je diskuze – nepřekřikovat se, vyslechnout druhé, respektovat je a neposmívat se jim, když se něco nepovede. To je jeden z prvních těžkých úkolů a každý byť sebemenší pokrok je při tom velmi cenný.
Výuka veličiny délka
Jako příklad zde uvádím možný přístup k výuce veličiny délka. V jedné hodině si vyrobíme papírový metr, vyznačíme na něm decimetry a změříme s ním např. šířku lavice. Potom dáme dětem za úkol změřit délku a šířku třídy. Po první reakci, že to nejde, je napadne spojit metry dohromady a spolupracovat. Necháme je nejdříve délku třídy odhadnout, pak si podle toho vytvoříme skupinky, aby jimi vyrobené metry stačily na měření. Pokud zbude pár dětí, mohou zkusit změřit stejnou délku, ale pouze jedním metrem. Další žáci změří délku třídy jedním pásmem. Všechny naměřené hodnoty zapíšeme zároveň na tabuli, abychom je mohli porovnávat. Není složité dojít k závěru, že nejpřesnější je v tomto případě měření jedním delším měřidlem, tedy pásmem, v ostatních případech vznikají při nastavování měřidla nepřesnosti. Dostaneme se tak k pojmu chyba měření a děti mohou samy zdůvodnit, proč a jak bude asi velká a na čem to závisí.
Vyrobené papírové metry nosí žáci v penálech a když je potřeba, tak je využijí. V matematice se hodí například při odhadování délek. Jestliže mají děti ukázat, jak je velký decimetr, 60 cm atd., někteří okamžitě vyndávají metry a ukazují. Dobře se s nimi dělá také při převodu jednotek délky, protože děti si mohou základní převody opět názorně ukázat.
Efektivní pokusování
Ve výuce využíváme souboru jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek. Mnoho námětů pro práci je také v nových učebnicích a pracovních sešitech Tvořivé školy sestavených ve spolupráci s Asociací mladých debrujárů. O pokusech si děti dělají zápisy do sešitů a snaží se doplňovat svá pozorování obrázky a vysvětlením. Stejným způsobem si zapisují i dobrovolné pokusy, které dělají doma. Po krátkém slovním rozhovoru nad těmito pokusy mohou např. získat jedničku, v horším případě dvojku. Pokud má žák práci – ne záměrně – neúplnou, tak si vysvětlíme, co a proč schází a známku v tomto případě nedáváme.
Když děláme pokusy, osvědčilo se nám také pracovat s fotoaparátem, a práci dětí včetně výsledků dokumentovat. V další hodině si můžeme vybrané fotografie promítnout. Děti si na nich samy rychle zopakují, co dělaly, jak to dělaly a co vlastně zjistily.
Jakákoliv snaha a aktivita dětí je velice cenná. Je důležité ji podporovat a neshazovat.
Pokud jde o učivo, které se týká např. početního řešení úloh, je třeba si uvědomit, že matematika je pro některé děti skutečně těžká. Byla by ale škoda, odradit je kvůli tomu od technických věcí a od zájmu o fyziku. Mohou z nich být šikovní řemeslníci a jako takoví budou praktickou fyziku a technické znalosti potřebovat. Příklady v dalších ročnících nelze samozřejmě obcházet, patří do základního učiva, ale je dobré žákům umožnit tento handicap vyrovnávat. Např. tak, že je necháme experimentovat a tvořit. Děti jsou zvídavé, mají do takové práce chuť. Pozorování a pokusy je vedou k myšlení, což je plus pro každého. Jestliže si žáci sami něco vyrobí pro další vyučování nebo provedou pokus, snáze si vše zapamatují a později si to dokáží lépe vybavit. Navíc si takových věcí více váží.
Letní školy činnostního učení Fyzice
O fyzice a činnostním učení, by se dalo mluvit hodně dlouho, lepší je ale zkusit to a posoudit výsledky. Právě proto jsme pro Vás několik let připravovali Letní školu činnostního učení Fyzice v 6. a 7. ročníku v Kolíně. Kurz vedl profesionální lektor a dlouholetý učitel fyziky Mgr. Oldřich Keltner, jehož schopnost aktivně zapojit žáky (i účastníky kurzů) do výuky fyziky je účastníky hodnocena jako strhující. Na kurzu účastníky seznamoval s paletou jednoduchých a velmi praktických žákovských i demonstračních pokusů a pomůcek z jeho dílny a od firmy Ariane schola. Představil také názorné a praktické učebnice a pracovní sešity vytvořené ve spolupráci s Asociací malých debrujárů. Umožňují žákům objevovat a chápat učivo fyziky aniž by se museli učit definice a vzorce zpaměti.
Aktuálně máme stále k dispozici učebnice a pracovní sešity do fyziky na našem e-shopu. Jde již o doprodej posledních vydání, dotisky již neplánujeme. Školení pro fyzikáře prozatím nepořádáme, ale výhledově bychom je do nabídky opět rádi zařadili.