Interaktivní tabule činnostně

V rámci projektu Čtení a psaní s porozuměním vytvořili lektoři Tvořivé školy konkrétní metodické postupy jak učit činnostně s interaktivní tabulí. Jedná se o velmi efektivní model práce s interaktivní tabulí, který důmyslně kombinuje činnostní učení s interaktivní výukou.

Konkrétní postupy a způsob této výuky Vám ukáží lektoři na nových kurzech Tvořivé školy – Interaktivní tabule činnostně. Tyto kurzy jsou pořádány vždy pro jednotlivý ročník a předmět. Kurzy nalezenet v Kalendáří akcí nebo si je můžete objednat na míru pro Vás.

Sdílet na Facebooku

Tvořivá škola spojuje 750 základních škol z celé ČR, které se rozhodly zavádět do výuky tzv. činnostní metody učení. Ty jsou založeny na aktivním zapojení žáků co nejvíce smysly, komunikaci a samostatném objevování poznatků. Žáci pracují s jednoduchými a efektivními pomůckami. Plní úkoly každý svým vlastním způsobem a tempem. Pozorují, objevují, hovoří a tvoří. Tato metoda umožňuje jak motivaci k dalšímu vzdělávání, tak rozvíjení všech klíčových kompetencí a trvalé osvojování potřebných vědomostí. To, že takové učení přináší výborné výsledky, je zřejmé každému, kdo se s ním blíže seznámí. Potvrzují to i desítky zpráv ČŠI ze škol, ve kterých se činnostně učí. Díky moderním technologiím však můžeme jít ještě o krok dál a propojit činnostní učení s výukou na Interaktivní tabuli.

Jak takové učení vypadá? Učitel, jeden nebo více žáků pracuje na interaktivní tabuli. Ostatní žáci plní svým vlastním způsobem stejný úkol jako je na interaktivní tabuli, ale s pomocí jednoduchých pomůcek na lavici. Každý žák je tak aktivně zapojen do výuky, a to minimálně třemi smysly. Průběžně dochází k individuálnímu objevování zákonitostí a vyvozování závěrů, diskuzi o pozorovaném, hledání různých variant řešení, vyjadřování názorů atp. Každý žák má možnost opakovaně prožívat ve výuce úspěch. Interaktivní tabule zde slouží především jako nástroj pro motivaci, názor, zpětnou vazbu, práci s chybou a sebehodnocení. Takovou výuku považujeme za skutečně interaktivní. Pouhá práce jednoho nebo i několika žáků u interaktivní tabule, kdy zbývající žáci pouze sledují, nebo zapisují, co se u tabule děje, není dle našich zkušeností příliš efektivní.

Na první pohled to vypadá možná jednoduše, ale nenechte se mýlit. Zapojit všechny žáky do smysluplné interaktivní výuky vyžaduje celou osobnost učitele, mnoho zkušeností a také znalost vhodných činnostních postupů. Na mysli máme pochopitelně takové postupy, které žákům umožňují jak pochopení daného jevu a osvojení potřebného učiva, tak rozvíjení klíčových kompetencí. O tom, zda je postup skutečně činnostní, rozhoduje řada hledisek. Primárním je přitom zapojení rukou žáků formou řazení, třídění, skládání a další činností s didaktickými pomůckami. Nezastupitelná je možnost komunikace žáků o tom, co dělají a možnost každého žáka objevit předkládaný jev samostatně.  Závěrečná automatizace dovedností a vědomostí by také měla být pokud možno činnostní.

Aby učitel zvládnul pracovat s interaktivní tabulí činnostně, je třeba, aby nejdříve pochopil a přijal podstatu činnostního učení. Základní principy činnostního učení, mezi které patří např.aktivní zapojení žáků všemi smysly, postup od jednoduchého ke složitějšímu, propojení učiva a života žáků, pozitivní hodnocení nebo individuální přístup jsou shrnuty v tzv. desateru činnostního učení. Konkrétní činnostní postupy učení šíří Tvořivá škola na svých kurzech a seminářích již 10 rokem. Učitelů, kteří pochopili princip, smysl a přínos činnostního učení pro žáky a pro svoji práci stále přibývá.

Na závěr si dovoluji připomenout, že z výzkumů vývojového psychologa pana J. Piaget jednoznačně vyplývá, že zapojení rukou formou manipulace s předměty do procesu vzdělávání je u žáků ve věku od 6 do 12 let nezastupitelné a není bez něj možné dosáhnout uspokojivého rozvoje logického myšlení. Sám Piaget označuje materiální činnosti s pomůckami za „genetický základ“ operačního a následně formálního myšlení. Pan Komenský to vyjádřil pár set let před ním ještě jednodušeji, když napsal: “Šikovnost rukou se mění v šikovnost myšlení.“

  Jak učit činnostně a k tomu ještě s interaktivní tabulí, se můžete dovědět na nových kurzech Tvořivé školy – "Interaktivní tabule činnostně" pořádaných vždy pro jednotlivé ročníky a předměty. Více informací o konkrétních kurzech naleznete v záložce Kalendář akcí.

Kurzy je možné si rovněž objednat na školu pro celou sborovnu.

 

17. 3. 2025, zahájení v 17:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel
Speciální pedagog

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci druhého setkání se spolu s ním podíváte na tématiku dětské agrese, jejich příčin a možných řešení.

Děti nás pozorují a všechno, co vidíme, je jejich varianta nápodoby nás samotných. Proto je třeba přemýšlet jak o formě, tak o obsahu komunikace s dětmi - abychom se na ně nezlobili za to, jak jsme je vychovali… 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního až školního věku.

Další připravená setkání:

25. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
Speciální pedagog

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

Jak se stát spokojeným partnerem

aneb co skrývá partnerova duše

540 Kč

27. 3. 2025, zahájení v 20:00

2 vyučovací hodiny

WEBINÁŘ

Rodiče

Anotace:

Přejete si mít zdravý vztah nebo rodinu, kde se oba partneři cítí spokojení? V tomto webináři se zaměříme jak na hlubší poznání role partnera, tak především na klíčové nevědomé síly a zákonitosti, které určují kvalitu vztahu a to, jak se v něm partneři cítí. Ukážeme si hlavní úskalí partnerství/manželství a povíme si, co můžeme jako partneři udělat, abychom se my i náš partner spolu cítili šťastní a spokojení. Nabízíme Vám 90 minut, které změní váš partnerský život.

Všichni absolventi obdrží osvědčení o absolvování akce.

Obsah webináře:

  1. Nevědomé příčiny konfliktů
  2. Původní rodina, rod, očekávání, projekce, archetypy
  3. Práce na partnerských hranicích
  4. Typy partnerských válek
  5. Minimum respektu vzájemné podpory
  6. Lekce efektivní partnerské komunikace
  7. Elegantní řešení konfliktů

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více