Činnostní učení matematice je založeno na manuálních činnostech žáků s didaktickými pomůckami. Každý žák má v rukou vlastní pomůcku. Zprvu pod vedením učitele, později žáci sami s pomocí pomůcek modelují konkrétní matematické situace. Na základě činností s pomůckami objevují nové poznatky, osvojují si potřebné dovednosti, objevují principy, jevy a souvislosti mezi nimi. Činnostní postupy se analogicky rozvíjejí. Vše na sebe logicky navazuje. Postupujema od jednoduchého ke složitějšímu. Žák je veden k přemýšlení o tom, co dělá a ke kladení otázek. Činnosti provádí každý žák individuálně svým vlastním způsobem a tempem. Má možnost projevovat vlastní iniciativu. Vymýšlí nové, podobné úlohy, hovoří o nich, čímž se rozvíjí jeho tvořivost.
Aby učení mělo pro žáky osobní smysl, znázorňují činnosti nejčastěji příběhy ze života dětí a jejich rodin. Žáci tak mohou učení vnímat jako činnost důležitou pro život. Kde je to možné, využíváme mezipředmětové vztahy. V průběhu činností učíme žáka samokontrole, sebehodnocení a také přijímání odpovědnosti za svá rozhodnutí. Někdy pracuje samostatně, jindy se učí týmové spolupráci. Poznává okolní svět a jeho prostřednictvím poznává sebe.
Akreditované akce DVPP se zaměřením na matematiku
hodinová dotace: 4 výukové hodiny
hodinová dotace: 24 výukových hodin
Tvořivá škola dále nabízí instruktážní filmy Činnostní učení matematice v 1. - 8. ročníku. Filmy jsou praktickými zásobníky vybraných efektivních posupů do jednotlivých ročníků. Podívat se na ně můžete v našem eshopu.
Sety vybraných efektivních postupů určených pro činnostní objevování i procvičování učiva – Karty a šablony pro činnostní učení v 1. – 9. ročníku ZŠ. Pomůcky nalezenete v našem eshopu.