První pohádky jsou u dětí oblíbené pro jejich jednoduchý děj, časté opakovaní určitých dějových prvků, možnost jejich zapamatování. Pohádky napomáhají u dětí k rozvoji vyjadřování, řeči, komunikačních dovedností, rozvíjejí jejich vnímání časové posloupnosti, podporují fantazii, napomáhají k pochopení různých modelů jednání a chování. Při jejich vyprávění a následné komunikaci s rodiči se děti rozvíjejí také společensky a citově. Pohádky podporují tvořivost a schopnost vyjadřovat pocity - prožitky ze slyšeného.
Pomůcka Pohádkové obrázkové osnovy umožňuje:
• seznámení s nejznámějšími pohádkami
• rozvoj schopnosti naslouchat a sledovat děj podle obrázků
• rozvoj paměti a fantazie
• rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností při reprodukci a práci s pohádkou
• rozvoj schopnosti po určitou dobu se soustředit
• rozvoj vnímání časové posloupnosti děje, rozvoj logického myšlení
• rozvoj čtenářských dovedností při čtení textů
• rozvoj a podpora čtení s porozuměním při čtení textů a práci s větami
• rozvoj jemné motoriky (stříhání, řazení, vybarvování)
• rozvoj jazykových dovedností při práci s texty
• rozvoj schopnosti vžít se do role – dramatizace.
NÁMĚTY PRO PRÁCI S POMŮCKOU
A) Činnosti s obrázky
1. Poslech pohádky, kterou vypráví nebo čte rodič, učitel a sledování děje podle obrázků. Rozhovor o pohádce a jednotlivých obrázcích.
2. Opakované vyprávění, zadávání otázek vhodných k pohádkám (Jak se Smolíček zachoval? Jak se zachovaly jeskyňky? Kdo je na obrázku? Jaké věci jsou na obrázku?)
3. Spoluvyprávění – větší část vypráví dospělý, děti vhodně doplňují chybějící pasáže (většinou klíčové věty)
4. Opakovaní pohádky podle obrázků s postupně se zmenšující pomocí dospělého
5. Samostatné vyprávění pohádky dítětem podle obrázků.
6. Řazení rozstříhaných obrázků podle vyprávění, podle čteného textu, podle vět k textu
7. samostatné řazení obrázků bez vyprávění
8. Dramatizace s loutkami, maňásky, vlastní dramatizace
B) Činnosti s texty a větami
1. Čtení textu, vyhledávání vhodného obrázku.
2. Práce s obrázkovou osnovou, osnovou z vět
3. Přiřazování vět k obrázkům (podpora čtení s porozuměním) a naopak
4. Aktivity a činnosti s částí textu v rámci procvičování jazykového učiva v Čj (zařazování úkolů z témat – Věta, slovo, slabika, slovní význam apod.)
5. Využití textů a vět k aktivitám pro psaní s porozuměním (najdi, podtrhni, vypiš, opiš, sestav)
6. Poslech a čtení jiných známých verzí pohádek, sledovat shody a rozdíly
7. rozvoj fantazie – vymýšlení vlastních částí pohádky (Jak by to mohlo být, kdyby.).
8. Didaktické hry - hádej, kdo jsem, ze které jsem pohádky, které pohádkové postavy ke mě patří apod.).
Přejeme příjemnou zábavu.
Pomůcka Pohádkové obrázkové osnovy