Další informace
Bez znalostí a respektování systemických zákonů, není prakticky možné učinit šťastným zároveň sebe i své okolí. Příručka sebeobrany pro učitele nabízí jeden ze způsobů, jak se nezaplétat, nedělat sobě ani ostatním zbytečně zle a umět také sama sebe ochránit. Většina poznatků vychází z metody systemických konstelací. Při práci s touto metodou se velmi názorně ukáže působení sil, které mají rozhodující vliv na to, co se v rodině nebo ve škole děje. Jestliže můžeme uvidět souvislosti, pak také snáze najdeme řešení dané situace. Při práci s konstelacemi je řešením nastolení rovnováhy v systému (systémem rozumíme: rodina, třída, tým pracovníků atd.). To pro různé systémy znamená vždy něco specifického, jedinečného, řešením může být i úplně něco jiného než je v podobných případech obvyklé. Souvislosti a možná řešení se ukazují prostřednictvím zástupců postav důležitých v konkrétní situaci. Je to metoda, o které se nedá příliš diskutovat. Lze ji pouze přijmout, nebo ne.
Většina lidí si nechce dělat potíže. A pokud se do nich dostanou, tak cítí zklamání a smutek. Vždyť oni chtěli žít a pracovat tak, aby měli své místo mezi lidmi a měli jejich uznání. Mnoho konfliktů vzniká „z dobré víry“, že děláme to nejlepší, co je právě možné. O to je pak zklamání větší. Pokud se to opakuje příliš často, pak jednoho dne zjistíme, že jsme vyhořeli, že už nemáme z čeho dávat. Učitelům se to může stát také. Hrozí to každému, kdo pracuje s lidmi. Pokud má učitel dávat, musí především ochránit sebe, aby měl dávat z čeho. Je dobré to vědět a nedělat věci, které situaci neřeší, nebo dokonce zhoršuji. Je také dobré rozumět svým limitům a respektovat je. Umět se ochránit. Jako „mrtví“ totiž už nikomu nic nedáme. Ani ve škole, ani v rodině a nakonec ani sobě ne… A někdo v tom školství zůstat musí, aby měl kdo naše děti učit.
Autor a vydavatel: Mgr. Igor Pavelčák