Kurz Školní systemické konstelace je zaměřený na seznámení účastníků se základními systemickými pravidly, která určují jejich vztahy s žáky, s rodiči žáků i vztahy uvnitř učitelského sboru školy. Kurz je pořádán jak pro skupiny učitelů z různých škol, tak pro sborovny.
Základní tematické celky semináře jsou vztah učitele a žáka, učitel a třída, učitela a rodič, učitel a normy, vztahy v kolektivu učitelů, hierarchie vztahů ve škole, integrace, šikana a drogy.
Kurz má akreditaci MŠMT.
1. Poskytnout informace o systémových souvislostech školní problematiky a působení sil ve vztazích mezi učiteli, žáky a rodiči
2. Zprostředkovat osobní zážitek a vhled do řešení nejčastějších problémů
3. Ukázat způsob, jak dosáhnout trvalého uspokojení z práce a efektivně se ochránit nejen před vyhořením
Obsah semináře:
Není snadné být učitelem a není snadné být ani rodičem. Jak je asi rodiči, jehož dítě ve škole neprospívá, má problém se zapojit do kolektivu třídy nebo má "nálepku" problémového dítěte? Moderní pojetí práce školy je postaveno kromě jiného i na úzké spolupráci rodičů a učitelů. Společným zájmem obou je spokojené dítě, a to do té míry, jak je to jen možné. Hlavní část odpovědnosti v tomto procesu nesou rodiče a učitelé. Důležité je, aby rodiče i učitelé poskytli dítěti co nejbezpečnější prostor pro rozvoj a jeho školní práci. Výhodou pro to je, když je možné uvidět, jak se na tomto výchovně vzdělávacím procesu podílejí jednotlivé subjekty - rodiče, učitelé, žáci. Převzetím odpovědnosti za svou část dáváme respekt a důvěru i ostatním složkám systému, vstupujeme do opravdové partnerské úrovně vztahu.
Požadavky na učitele ze strany společnosti – a často také ze strany rodičů – stále rostou. Pravomocí a nástrojů, které mají učitelé k dispozici, přitom spíše ubývá. Podstatné je, aby učitelé ve spolupráci s rodiči vytvořili, pokud možno, co nejbezpečnější prostor pro zdravý růst a školní práci dětí. Abychom toho mohli dosáhnout, je dobré vědět, jaké základní vlivy působí na učitele, žáky a rodiče, a co určuje jejich základní nároky a potřeby. Hlubší pochopení souvislostí přináší uvolnění, potřebný nadhled a možnost dosažení trvalého pocitu zakotvení a uspokojení. Přispívá k vytváření pozitivního klimatu ve škole i v rodině. Práce učitele se dnes stává stále náročnější a to i svými nároky na osobnostní a profesní rozvoj. Hlubší pochopení souvislostí staví před každého nové požadavky, které se často dotýkají jeho niterních tabu. To je situace, která není jednoduchá. Přináší však možnost změny, dosažení trvalého pocitu zakotvení a uspokojení z práce. Ve svých důsledcích přispívá k vytváření pozitivního klimatu ve škole jak pro učitele, tak pro žáky a jejich rodiče.
Seminář Školní systemické konstelace slouží především učitelům základních a středních škol, ale velmi přínosný může být také pro rodiče. Zaměřuje se na poznání základních sil a zákonitostí, které mají bezprostřední vliv na chování dětí – žáků. Umožní Vám poznat, co skutečně určuje Vaše vztahy v systémech, jako jsou rodina, třída a škola. Pochopíte, co je potřeba udělat pro to, aby jste se Vy i všichni ostatní lidé, se kterými spolupracujete, cítili bezpečně a spokojeně.
Na semináři si ukážeme, co je při vzdělávání a výchově úkolem učitele a co přísluší rodičům. Poznáte, jak dosáhnout skutečně partnerské úrovně vztahu mezi učitelem a rodiči. Prostřednictvím vlastní konstelace se může každý podívat také na příčiny svých konkrétních potíží.
Základní témata semináře:
- rodinné a školní normy
- postavení a přístup učitele
- učitelé, rodiče a děti
- původní a nová rodina
- hierarchie vztahů ve škole
- syndrom vyhoření
Lektor kurzu: Mgr. Čeněk Rosecký