Tandemová výuka
aneb činnostní učení v tandemu
4. 8. 2025, 5. 8. 2025, 6. 8. 2025, 7. 8. 2025
24 vyučovacích hodin
vhodné do šablon
ZŠ Praha 6, Na Dlouhém lánu 555/43
Kurz se uskuteční v rámci letní školy v Praze v termínu od 4. do 7. 8. 2025 (po-čt). Výuka a obědy na ZŠ Na Dlouhém lánu, ubytování a další stravování si řeší účastníci individuálně.
Zahájení v pondělí od cca 14:30 hod., ukončení ve čtvrtek obědem. Úterý + středa výuka celodenní cca 8:30-18:00. Podrobné informace, včetně harmonogramu školení a doby prezence budou přihlášeným účastníkům zaslány do konce června.
Anotace:
V posledních letech se často v pedagogických diskusích setkáme s pojmem tandemová či párová výuka. Někteří z nás ji zažili na vlastní kůži, jiní ji mohli vidět u kolegů, někteří se s ní dosud v praktické podobě nesetkali. Díky změně financování škol dle odučených hodin se začíná tento styl výuky prosazovat na mnoha školách. Pokud se to týká i Vás a Vaší školy, nebo jen máte zájem se o tomto způsobu práce, je tento kurz jako dělaný pro Vás!
Těšte se na:
- Činnostní učení jako efektivní způsob využití tandemové výuky
- Činnostní desatero
- Výhody a nevýhody činnostního učení
- Náměty na práci a aktivity činnostního učení vhodné do všech předmětů
- Praktické ukázky činnostního učení
- Praktické ukázky tandemové výuky
- Cíle tandemové výuky
- Přínosy tandemové výuky
- Rizika spojená s tandemovou výukou
- Rozdíl mezi tandemovou výukou a prací s asistentem pedagoga
- Styly tandemové výuky
- Zásady tandemové výuky
- Metodika tandemové výuky
- Návod na tvorbu příprav a realizace tandemové výuky
- Jak komunikovat a spolupracovat (i v nedobrovolně vzniklém páru)
- Proč se nebát tandemové výuky
V rámci kurzu se zaměříme na tandemovou výuku dvou pedagogů. Je určen všem pedagogům, ukázky výuky budou zaměřené na učivo 1. stupně ZŠ. Aplikovat lze ale i do výuky vyšších ročníků.
Letní škola předkládá jak potřebné informace, tak možnost aktivního odpočinku, relaxace a „dobití baterií“.
Obsah akce:
Spojení činnostního učení a tandemové výuky zefektivní Vaši výuku:
Činnostní postupy ve výuce významně přispívají k postupnému utváření a rozvoji všech klíčových kompetencí. Práce s pomůckami a jejich organizace na pracovním místě utváří kompetenci pracovní. Typy zadávaných úkolů a způsoby jejich řešešení cílí na rozvoj kompetence k řešení problémů, kompetence komunikativní a kompetence k učení. Mnohé činnosti naplňují zároveň kompetence digitální. Způsob zapojení žáků do aktivit posiluje vzájemné vazby mezi žáky, čímž ovlivňuje kompetence sociální a personální a kompetence občanské.
Tandemový styl výuky se snaží mimo jiné posílit diferenciaci a individualizaci výuky. Společně můžete snáze připravovat a realizovat výuku i ve třídách s velkými rozdíly v úrovni predispozic jednotilvých žáků. Vyučování v tandemu může mít svižnější tempo a odbourat hluchá místa ve výuce. Přítomnost dvou učitelů může přinést různorodost do výuky a vytvořit interaktivnější prostředí, kde se žáci cítí více zapojení. Různorodé perspektivy a metody práce mohou žáky motivovat ke spolupráci a aktivní účasti.