Učitel činnostního učení v Praze - ukončení projektu

U příležitosti zakončení projektu Tvořivá škola - Učitel činnostního učení v Praze proběhla dne 9.4.2011 závěrečná konference projektu.  Konference proběhla v aule ZŠ Korunovační a byla zaměřená především na efektivní práci s interaktivní tabulí ve výuce základních škol. Program byl doplněn příspěvky o činnostním učení a možnostech osobnostního rozvoje učitelů.

Sdílet na Facebooku

Obsahem projektu byla tvorba a realizace programu dalšího vzdělávání učitelů základních a středních škol v oblasti zavádění nových moderních činnostních metod a forem do výuky anglického jazyka, matematiky, fyziky, práce s informačními technologiemi a evaluace práce podpořených učitelů s důrazem na zapojení žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.

Prostřednictvím zvyšování znalostí nových didaktických postupů, anglického jazyka, počítačové gramotnosti, osobnostního růstu a odborné kvalifikace učitelů, umožnil projekt absolventům projektových vzdělávacích akcí dosahovat dobrého rozvoje klíčových kompetencí cílových skupin uplatnitelných na trhu práce. Významné je, že projektem šířené metody a přístupy umožňují aktivní zapojení žáků se specifickými potřebami učení do výuky v běžných třídách a vedou k eliminaci jejich předčasného odchodu ze vzdělávání. Uvedeného cíle projekt dosáhnul formou spolupráce v rámci sítě tvořivých škol, realizací studijního programu pro učitele ZŠ, tvorby nových metodických materiálů a založením vzorových tříd činnostního učení na partnerských školách.

Hlavní cíle projektu, kterými bylo navázat na předchozí projekt realizovaný v rámci JPD3, posílit síť spolupracujících tvořivých škol, zvýšit kvalitu vzdělávání učitelů základních a středních škol v Praze a prohloubit odbornou kvalifikaci učitelů byly splněny.

V rámci projektu bylo proškoleno 911 učitelů. Vytvořeny byly kvalitní technické a metodické podmínky pro jejich práci. Seznámeni byli rovněž s efektivním nástrojem evaluace. U cílové skupiny projekt rozvinul dovednosti, které povedou k pozitivnímu přístupu k žákům, k systematickému rozvoji klíčových kompetencí, k uvědomění si vlastních schopností a vědomému převzetí odpovědnosti za výchovu a vzdělávání žáků.

Uvedených cílů projekt dosáhnul formou realizace studijních programů zaměřených na vzdělávání certifikovaných učitelů činnostního učení,tvorby metodických materiálů,vybavení vzorových tříd, realizace schůzek, hospitací, konferencí a efektivní evaluace.

Studijní programy dalšího vzdělávání učitelů byly realizovány pro 4 skupiny učitelů: učitele 1. stupně ZŠ, učitele matematiky a fyziky působící na 2. stupni ZŠ, učitele Aj a učitele matematiky působící na středních školách. Pro cílové skupiny projektu byly v rámci projektu otevřeny čtyři 250 hodinové studijní programy sestávající ze 108 vzdělávacích modulů zaměřených na:

1. Didaktika odborného předmětu (matematika, fyzika, anglický jazyk, český jazyk)

2. Jazykové dovednosti - anglický jazyk

3. Práce s informačními technologiemi - využití interaktivní výuky

4. Osobnostní rozvoj - komunikace, týmová spolupráce, tvůrčí potenciál, improvizace

5. Psychologie pro učitele - strategie, přístupy, klíčové kompetence

Jednotlivé moduly studijních programů byly otevírány tak, abychom vyhověli co největšímu počtu zájemců. Všichni účastníci obdrželi osvědčení o absolvování jednotlivých vzdělávacích modulů. Osvědčení o absolvování studijního programu - certifikát „Učitel činnostního učení“ - obdrželi učitelé, kteří absolvovali všechny studijní moduly a složili závěrečnou praktickou zkoušku sestávající z ukázkové hodiny činnostního učení doplněné odborným metodickým rozborem zařazených činnostních metod práce. Absolventi museli prokázat, že pochopili a prakticky zvládnuli metodiku činnostní výuky a uplatňují ve výuce moderní přístupy k učení.  

Vytvářili jsme nové metodické materiály a propagační materiály. Na začátku a na konci projektu jsme uspořádali pracovní konferenci pražských škol zaměřenou na informování o aktivitách a finančních zdrojích projektu.

V rámci projektu vytvořili lektoři Tvořivé školy novou metodiku činnostního učení s interaktivní tabulí. Jedná se o nový model práce, který smysluplně kombinuje klasické činnostní učení s interaktivní výukou. Dle dosavadních zkušeností lektorů a učitelů tvořivých škol je tento postup výuky velmi účinný. Jak je možné tímto způsobem pracovat v jednotlivých ročnících a předmětech, předvedli na konferenci lektoři Tvořivé školy, kteří jsou zároveň učiteli z praxe.

Další novinkou prezentovanou na konferenci byl akreditovaný seminář Systemické školní konstelace zaměřený na osobnostní růst učitelů. Jedná se o modernízážitkovou metodu, která umožňuje objevit skutečné příčiny školních potíží žáků i učitelů, nalézt jejich efektivní řešení a obnovit porušenou rovnováhu. Pracuje jak s modelovými školními situacemi, tak s konkrétními případy. Základní tematické celky semináře jsou: učitel a žák, učitel a třída, učitel a rodinná situace, vztahy v kolektivu učitelů, hierarchie vztahů ve škole, integrace, šikana a drogy.

V rámci projektu byly na vybraných pražských školách - FZŠ Fingerova v Praha 5,  ZŠ Korunovační v Praha 7, ZŠ Bří Venclíků v Praha 9 a ZŠ K Dolům v Praze 12 - založeny vzorové třídy činnostního učení, které slouží jako vzdělávací střediska DVPP. Vytvořena byla také nová řada učebnic Fyziky, metodický vzdělávací film Činnostní učení matematice v 6. ročníku, přípravy pro práci s interaktivní výpočetní technikou a další pomůcky. Uvedené materiály byly na konferenci rovněž představeny.

Učitel činnostního učení v Prazebyl třicetiměsíční projektem, jehož cílem bylo zvýšit kvalitu vzdělávání pražských ZŠ a prohloubit odbornou kvalifikaci učitelů. Byl zaměřený především na šíření efektivních metod z praxe a na osobnostní růst učitelů. Realizován byl díky podpoře poskytnuté Evropským sociálním fondem a Magistrátem hl. m. Prahy. Za dobu jeho trvání bylo na pražských školách uspořádáno celkem 108 vzdělávacích akcí, které absolvovalo 1844 účastníků. Celkový počet projektem podpořených osob je 911 prošlo kurzy a letními školami projektu 716 pražských učitelů.

26. 11. 2024, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

17. 3. 2025, zahájení v 17:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel
Speciální pedagog

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci druhého setkání se spolu s ním podíváte na tématiku dětské agrese, jejich příčin a možných řešení.

Děti nás pozorují a všechno, co vidíme, je jejich varianta nápodoby nás samotných. Proto je třeba přemýšlet jak o formě, tak o obsahu komunikace s dětmi - abychom se na ně nezlobili za to, jak jsme je vychovali… 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního až školního věku.

Další připravená setkání:

25. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
Speciální pedagog

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více