Čtení a psaní, postrach nejednoho školáka, může být i zábava. Jak je to možné? Například s projektem Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním, jehož partnery je 18 ZŠ ze všech krajů ČR.
ZŠ Hradec Králové, Habrmanova 130
ZŠ Hradec Králové,Svobodné Dvory, Spojovací 66
ZŠ Kolín, Prokopa Velikého 633
ZŠ Ostrava - Poruba, Dětská 915
ZŠ Pelhřimov, Krásovy domky 989
ZŠ Ústí nad Labem, České mládeže 2
ZŠ Vysoké Mýto, Jiráskova 317/IV
S pomocí efektivních postupů, pomůcek si zde děti osvojují dovednost číst a psát správně, bez chyb, plynule a především s porozuměním. Je to velmi důležité především pro následnou práci žáků ve všech dalších ročnících a předmětech.
Jak je to vlastně s rozvojem čtenářských dovedností? Vztah ke čtení se u dětí utváří již v raném dětství. Nejvíce je přitom ovlivňuje postoj ke čtení jejich rodičů. Úkolem školyje následně naučit děti správné technice čtení a psaní. Zároveň se čtenářskými dovednostmi se ve škole také dále rozvíjí kladný vztah dětí ke knihám.
Existují v podstatě tři základní metody takzvaného počátečního čtení. Genetická, globální a nejčastěji používaná metoda analyticko-syntetická tzv. slabikovací. Ve tvořivých školách je tato metoda aplikována především formou aktivních činnostních postupů. Běžné jsou ale také další způsoby výuky jako skupinová práce, krátké projekty nebo vybrané postupy metody genetické. Např. didaktické hádanky typu: „Je to hodně stromů a je to l – e – s. Co je to?“, patří mezi oblíbené aktivity přípravného období.
Analyticko-syntetická metoda vychází ze skutečnosti, že první slůvka dětí jsou slabiky, např.: pá, pá; má – ma, pa – ci. Nejedná se o žádný experiment. Jde o v praxi ověřený styl výuky vycházející ze zkušeností českých učitelů. V praxi je tato metoda doplněna moderními učebnicemi, efektivními pomůckami a činnostními postupy učení, které umožňují aktivní zapojení všech žáků do výuky co nejvíce smysly. Kromě nových postupů a metodických materiálů je jednou z novinek také interaktivní tabule, která spolu s pomůckami v rukou každého žáka umožňuje dosahovat výborných výsledků.
Aktivní styl výuky čtení a psaní si pochvalují nejen učitelé, ale především rodiče. Odpadá složitá domácí příprava. Všemu podstatnému se naučí žáci ve škole. Stačí, když prvňáčci doma každý den několik minut procvičují to, co již umí a výsledky jsou vynikající. „Čtení s porozuměním považuji za jeden ze základních předpokladů úspěšného školního vývoje všech žáků.“ Dodává k tomu Libor Zřídkaveselý, ředitel ZŠ Kotlářská v Brně.
Projekt Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním byl podpořen Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Realizovali jsme jej v letech 2009-2012. Za tu dobu jsme připravili přes 130 akcí, metodická setkání lektorů a zástupců zapojených škol, vytvořili mnoho metodických materiálů a pomůcek, které máme dodnes v nabídce.