Environmentální výchova ve výuce čtení s porozuměním

Stejně jako mnohá mezipředmětová propojení jsou také ve výuce čtení a psaní velice dobře zařaditelná mnohá průřezová témata. Podle RVP však nemusí být všechna průřezová témata zařazena v každém ročníku. Žákům 2. - 3. ročníku bude velmi dobře srozumitelná tématika z oblasti Environmentální výchova.

Texty a náměty pro práci by měly vycházet ze situací, které jsou žákům blízké, o kterých něco vědí, které je mohou zajímat. Tak mohou uplatnit také své vlastní zkušenosti, znalosti a dovednosti. Z těchto hledisek jsou velmi vhodné k zařazování do vyučování čtení a psaní ve 2. - 3. ročníku právě náměty z prvouky. Také propojení s výchovnými předměty vhodně doplňuje výuku a umožňuje žákům vnímat tématiku všemi možnými smysly.

Sdílet na Facebooku

Environmentální výchova – podpora ochrany životního prostředí

Zákon č. 17/1992 Sb., O životním prostředí, definuje životní prostředí takto: "vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem jejich dalšího vývoje. Jeho složkami jsou zejména: ovzduší, voda, horniny, půda, organismy, ekosystémy a energie".

Environmentální výchova  je výchovou k odpovědnému zacházení s životním prostředím a měla by být součástí jak základního, tak odborného a vysokoškolského vzdělávání. Ve výuce Čj ve 2. a 3. ročníku je proto v rámci průřezových témat vhodné zařazovat seznámení se základy environmentální výchovy.

Environmentání výchova vede žáky k pochopení komplexnosti a složitosti vztahů člověka a životního prostředí a k poznání odpovědnosti za jednání společnosti i každého jedince. Vede žáky k aktivní účasti na ochraně a utváření prostředí a ovlivňuje v zájmu udržitelnosti rozvoje lidské civilizace životní stylu hodnotovou orientaci žáků.

 

Základní témata environmentální výchovy (EV) jsou naplňována v těchto oblastech:

1. Ekosystémy – les, pole, vodní zdroje, moře, lidské sídlo (město, vesnice)…

2. Základní podmínky života – ovzduší, voda, půda, energie, přírodní zdroje…

3. Lidské činnosti a problematika životního prostředí – ochrana přírody; vliv zemědělství, dopravy, průmysl na životní prostředí; odpady a hospodaření s nimi; změny v krajině…

4. Vztah člověka k prostředí – naše obec a okolí, zdravý životní styl, prostředí a zdraví, chování v přírodě, regionální ekologický problém…

Pro žáky 2. a 3. ročníku jsou to zejména témata:

- společenství zvířat a rostlin – les, louka, vodní zdroje, moře, naše město, vesnice, region

- základní podmínky pro život zvířat, rostlin, člověka, jejich vzájemné propojení a význam

- znečišťování životního prostředí a cesty k nápravě (hospodaření s odpady, šetření energií,  alternativní energie, možnosti snižování znečišťování ovzduší)

- ochrana přírody, chování v přírodě

- prostředí nejbližší žákům – domov a jeho okolí, město, vesnice, region

 

Úkoly EV:

- vést děti k poznávání přírody

- vést děti k postupnému chápání elementárních vztahů a souvislostí mezi jevy a ději v přírodě i společnosti

- vychovávat v dětech smysl pro krásu v přírodě a estetiku prostředí

- vytvářet podmínky pro vznik správných mezilidských vztahů

- vést k postupnému chápání významu přírody pro život člověka

- vytvářet potřebu pečovat o přírodu a život v ní, chránit ji jako nepostradatelnou součást životního prostředí člověka

 

Prostředky EV:

1. Hra je základním prostředkem. Může mít různé podoby (tvořivá, námětová, s přírodním materiálem, didaktická), vždy ale směřuje k splnění námi zvolených cílů.

2. Každodenní činnosti – běžné činnosti, které objasňují, podporují a upevňují význam dodržování určitého denního a týdenního režimu, základních hygienických návyků, užívání návyků sebeobsluhy, udržování pořádku, rozvoj smyslu pro estetiku prostředí.

3. Setkávání s uměním – vytváření vztahu k přírodě prostřednictvím literárních textů, výtvarného umění, hudby.

4. Vycházky, výlety do přírody – chování v přírodě, ochrana rostlin a živočichů, pozorování a vnímání prostředí, ve kterém žijeme.

5. Účast na programech ekologických center, aktivitách školy, města či místních organizací apod. (Den Země, třídění odpadu, výsadba okrasných rostlin, stromů)

6. Získávání informací z knih, encyklopedií, naučných DVD, apod.

7. Využívání informačních technologií – internet (např. informace k problematice, aktuální informace o stavech ovzduší apod.). 

 

Náměty pro některé aktivity:

1. Aktivity vedoucí k orientaci v blízkém okolí školy, k základní orientaci v obci (pozorování prostředí, úvahy o jeho kvalitě či případném zlepšení, uvědomování si zdrojů možného znečištění prostředí).

2. Pozorování prostředí bydliště (město, vesnice), budovy, obchody, úřady, instituce, továrny, (některé je vhodné podle možností navštívit).

3. Při běžném vyučování i při vycházce využívat vhodných situací k uvědomování si možného nebezpečí a učit děti, jak mu přecházet (dopravní situace, kontakty s cizími lidmi, se zvířaty, léky, jedovatými rostlinami, technickými přístroji, neznámými předměty a s jevy jako je např. bouřka, požár, povodeň atp.

4. Pozorování změn v přírodě v závislosti na ročním období. Jednoduché formy záznamu (kresba, volba znaků, záznam do tabulek apod.).

5. Pozorování přírodního okolí, pojmenovávání všech prvků (krajina, živá i neživá příroda).

6. Praktické činnosti s věcmi z různých materiálů (papír, dřevo, textil, kov, plast, sklo), poznávání jejich vlastností, aktivní třídění.

7. Praktické činnosti s přírodninami, poznávání jejich vlastností.

8. Hry s ekologickou tématikou (pexesa, domina, lota, stolní hry s kostkou, hry s obrázky).

9. Pojmenovávání určitých společenství rostlin a živočichů v okolí (les, louka, pole park, zahrada, vodní zdroje), uvědomování si jejich významu, pochopení významu zeleně pro naše ovzduší.

10. Získávání bližších informací o některých nejznámějších zvířatech a rostlinách ze zvolených ekosystémů (savci, ptáci, hmyz, stromy, keře, byliny).

11. Vytváření pravidel pro chování v různých situacích a prostředích.

12. Porozumění obecně známým obrázkům (piktogramům), které připomínají vhodné chování v daném prostředí (nejen v přírodě, ale i ve společnosti), schopnost jednoduchá pravidla pojmenovat a učit se je dodržovat.

11. Praktické činnosti (podle aktuálních možností)

– jednoduché pokusy k poznání vlastností vody a jejich skupenství, uvědomování si koloběhu vody v přírodě a význam vody pro život

– péče o pokojové rostliny, pozorování podmínek k životu rostlin (zalévání, kypření, přesazování)

– pěstování některých rostlin (setí, rychlení klíčení, setí a sázení)

– pomoc zvířatům v zimě (krmelec, krmítko)

– společná péče o nějaké zvířátko, uvědomování si podmínek a potřeb živočichů

– třídění odpadů

– činnosti pro zlepšení prostředí ve třídě, v okolí školy, v místě bydliště.

K aktivitám a činnostem můžeme také využít vhodné karty ze souborů Pracovní karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. - 5. ročníku.

 

Návrhy na projekty v rámci EV

Recyklohraní - Jedná se o školní recyklační program pod záštitou MŠMT ČR, jehož cílem je prohloubit znalosti žáků v oblasti třídění a recyklace odpadů a umožnit jim osobní zkušenost se zpětným odběrem baterií a použitých drobných elektrozařízení. Školy si vyrobí nebo obdrží nádoby na sběr baterií a drobného elektroodpadu.

V budově ZŠ je možné odevzdat:vybité baterie (tužkové, ploché apod.), drobné nefunkční elektrozařízení (klávesnice, rádia, žehličky, CD a DVD mechaniky, součástky z počítačů, rychlovarné konvice, mobilní telefony aj.).

Kromě sběru odpadu žáci plní průběžně zadané úkoly. Za splněné úkoly a odevzdaný materiál do kontejnerů obdrží body a za ně na konci soutěže obdrží vhodné dárky.

 

Uklidíme si svět – projekt je zaměřený na podporu ekologické výchovy, v rámci projektu žáci uklidí např. okolí školy. S žáky můžeme hovořit o tom, jaké odpadky byly nejčastější a jakým způsobem se ocitly ve volné přírodě. Možné je také aktivní zapojení celé školy např. v rámci oficiální soutěže na www.uklidmesisvet.cz společnosti ELEKTROWIN a.s.

 

Prameny:

Doležalová, A. Metodika činnostního učení čtení s porozuměním ve 2. a 3. ročníku. Tvořivá škola, 2012

Rosecká, Z. a kol. Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola, 2004

17. 3. 2025, zahájení v 17:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel
Speciální pedagog

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci druhého setkání se spolu s ním podíváte na tématiku dětské agrese, jejich příčin a možných řešení.

Děti nás pozorují a všechno, co vidíme, je jejich varianta nápodoby nás samotných. Proto je třeba přemýšlet jak o formě, tak o obsahu komunikace s dětmi - abychom se na ně nezlobili za to, jak jsme je vychovali… 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního až školního věku.

Další připravená setkání:

25. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
Speciální pedagog

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

Jak se stát spokojeným partnerem

aneb co skrývá partnerova duše

540 Kč

27. 3. 2025, zahájení v 20:00

2 vyučovací hodiny

WEBINÁŘ

Rodiče

Anotace:

Přejete si mít zdravý vztah nebo rodinu, kde se oba partneři cítí spokojení? V tomto webináři se zaměříme jak na hlubší poznání role partnera, tak především na klíčové nevědomé síly a zákonitosti, které určují kvalitu vztahu a to, jak se v něm partneři cítí. Ukážeme si hlavní úskalí partnerství/manželství a povíme si, co můžeme jako partneři udělat, abychom se my i náš partner spolu cítili šťastní a spokojení. Nabízíme Vám 90 minut, které změní váš partnerský život.

Všichni absolventi obdrží osvědčení o absolvování akce.

Obsah webináře:

  1. Nevědomé příčiny konfliktů
  2. Původní rodina, rod, očekávání, projekce, archetypy
  3. Práce na partnerských hranicích
  4. Typy partnerských válek
  5. Minimum respektu vzájemné podpory
  6. Lekce efektivní partnerské komunikace
  7. Elegantní řešení konfliktů

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více