Kořeny českého činnostního učení

S ohledem na probíhající reformu školství v ČR pokládáme za důležité zmínit, že se v našich novodobých dějinách jedná již o druhý pokus. První se odehrál ve třicátých letech 20. století (období tzv. první republiky) a jeho odkaz je stále aktuální.

Sdílet na Facebooku

V roce 1918 se otevřela nová cesta rozvoje českého školství. Prvními pokusy o změnu bylo zavádění tzv. "osvobozené školy" - školy zdůrazňující absolutní svobodu dítěte a jeho právo na výběr činností, samostatnost a individuální přístup. Volná škola byla pravým opakem do té doby prosazované dogmatické školy učební, stavějící na paměti. Postupně docházelo k transformaci osvobozené školy ve školu činnou, která přidala velmi důležitý požadavek spočívající v nabývání nových poznatků co nejvíce vlastní činností a vlastní zkušeností žáků.

V polovici dvacátých let vznesla odborná učitelská veřejnost požadavek na školskou reformu. (V té době nebyl vydán školský zákon, nedošlo k zavedení vysokoškolského vzdělání všech učitelů a nebyla dořešena otázka platů učitelů.) V čele školské reformy stanul dr. Václav Příhoda, vědec, pedagog a psycholog. Tento důsledný školský reformátor zcela odmítal jak dogmatické, pasivní pojetí učební školy rakouské, tak přeceňování spontánní volné činnosti žáků. Jeho základní ideou bylo školou zlepšit život celé společnosti, dospět k dokonalejšímu lidství a lidské solidaritě. Za tímto účelem byly zahájeny práce na celistvé koncepci školského systému. Za východisko školní práce byla považována žákova osobnost a jeho činnost. Individualistický zřetel byl vyvažován plným společenským životem žáků a učitelů. Škola nemá na život připravovat, nýbrž žáci mají plnohodnotným životem žít již ve škole.

 

"Iniciátorem a realizátorem reformy školství ve 30. letech 20. století u nás bylo učitelstvo samo. Tedy ti, kteří v každodenní praxi pociťovali nedostatky tehdejší školy. Byli to tvůrcové reformy v pravém slova smyslu, uznávaní spolupracovníci vědců."

(Doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc., Aktuální historie, MUZEUM KOMENSKÉHO Přerov 1996)

 

Postupně vzniklo na území republiky celkem šedesát pokusných reformních škol. Na počátku 30. let byly vydány nové učební osnovy postavené na zásadách příhodovské pedagogiky. Jejich základním kamenem byl rozvoj žákovy individuality prostřednictvím činnostních metod a forem práce. Ačkoli pokusné reformní školy za léta své existence jednoznačně potvrdily nosnost reformy, nebyla tato do všeobecné praxe zavedena. Významné a vlivné osobnosti té doby, které nebyly proti reformě, ale pouze proti některým jejím zásadám, sklouzly od věcné argumentace na poli odborném do rovin politických. Učitelé ze škol, které se na reformě nepodílely, se obávali o své postavení a raději se postavili proti reformě. To, co osnovy přinášely jako novou normu, bylo pouze doporučeno a odpůrci reformy tedy nerealizováno.

Dnes již víme, že pokud by byla reforma přijata širokou pedagogickou veřejností, mohla významným způsobem změnit tehdejší systém vzdělávání. Mohla dát prostor zdravému rozvoji žákovy osobnosti, odpovědnosti a tolerance, zefektivnit proces vyučování a přinést lepší výsledky vzdělávání dětí a mládeže. Je samozřejmostí, že podmínkou úspěšnosti reformy byl i náležitě vzdělaný učitel, schopný citlivě vnímat a odpovědně se rozhodovat. Ale to platí obecně.

Reforma byla přerušena válkou. Všechny reformní pokusné školy byly nacisty hned v prvních dnech okupace uzavřeny. Poválečné tendence na školskou reformu navázat byly politickým vývojem zastaveny.

 

"Tradice demokratizace a humanizace vzdělávacího procesu, spojovaná s respektováním osobnosti dítěte v procesu výchovně vzdělávací praxe, je naší českou tradicí. Tuto tradici lze doložit respektováním osobnosti dítěte stoupenci Jednoty bratrské, celým filozofickým a pedagogickým odkazem J. A. Komenského, přijetím učení J. J. Rouseau v 18. století a především tzv. reformním školstvím v ČSR ve 30. letech."

(Doc. PhDr. Růžena Váňová, CSc., Aktuální historie, MUZEUM KOMENSKÉHO Přerov 1996)

 

Pro současnou pedagogickou obec má obětavá práce našich prvorepublikových předchůdců veliký význam. Poskytla cenné zkušenosti o strategii školské reformy. Ověřila nové pojetí výchovně vzdělávací praxe. Bylo vytvořeno a v praxi prověřeno množství didakticko-metodických postupů, metod, učebnic, pomůcek a proběhla řada seriózních vědeckých pedagogicko-psychologických výzkumů, které potvrdily nutnost používání činnostního principu vyučování a tvořivého stylu práce při výchově a vzdělávání.

"Východiskem je ,dítě - žák' - jemu především se musí školská reforma přizpůsobit."

(dr. Václav Příhoda)

 

Na prvorepublikovém reformním školství se přímo podílel T. G. Masaryk, přední pedagogičtí odborníci jako prof. Drtina, J. Úlehla, J. Uher, O. Chlup, ... a řada podnikatelů, mezi nimiž vynikal Tomáš Baťa. Iniciátorem a realizátorem reformy školství ve 30. letech 20. století však bylo učitelstvo samo. Právě díky jemu vznikl odborně zpracovaný, praxí ověřený a na evropské úrovni kladně hodnocený systém výchovy a vzdělávání, propracované učební plány a osnovy, kvalitní učebnice a učební pomůcky. Je skvělé, že tato tradice neupadla v zapomnění a že na ni můžeme navázat.

Mgr. Čeněk Rosecký

 

Pramenem k tomuto pojednání byla publikace "Aktuální historie" vydaná MUZEEM KOMENSKÉHO v Přerově v roce 1996. Jejími autory jsou Doc. PaedDr. Jaroslav Kozlík, CSc. a kolektiv autorů. 

 

26. 11. 2024, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

17. 3. 2025, zahájení v 17:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel
Speciální pedagog

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci druhého setkání se spolu s ním podíváte na tématiku dětské agrese, jejich příčin a možných řešení.

Děti nás pozorují a všechno, co vidíme, je jejich varianta nápodoby nás samotných. Proto je třeba přemýšlet jak o formě, tak o obsahu komunikace s dětmi - abychom se na ně nezlobili za to, jak jsme je vychovali… 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního až školního věku.

Další připravená setkání:

25. 3. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
Speciální pedagog

Anotace:

Hledáte náměty do hodin? Nevíte, jakým způsobem podpořit žáky se SVP? Přijďte si pro praktické tipy a postupy, které pomohou těmto žákům zvládnout učivo. Aktivity můžete využít při práci s celou třídou, nebo individuální výuce či doučování.

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Předávané aktivity jsou zaměřené na předcházení i nápravy specifických poruch učení. Zaměříme se v nich zejména na rozvoj zrakové a sluchové percepce a pozornosti. Získáte ucelený soubor postupů a forem učení. Postupy umožňují interaktivní zapojení celé třídy, nejen vybraných žáků. 

Těšte se na:

  • Aktivity rozvíjející jednotlivé druhy zrakové a sluchové percepce a pozornosti a jejich zařazení do běžné výuky, intervencí i reedukace.
  • Motivace žáků k rozvoji zrakové a sluchové percepce a pozornosti i při volnočasových aktivitách.
  • Aktuální pedagogická diagnostika:
    • Na co se zaměřit? Jak získané poznatky setřídit?
    • Jak ze zjištěné úrovně odvodit potíže při zvládání aktuální látky?
    • Jak instruovat žáka k prohloubení dovednosti?
    • Jak zajistit žákovi respektování jeho vzdělávacích potřeb v rámci výuky?

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více