Maruška Kostečková

Maruška Kostečková stála při vzniku sdružení Tvořivá škola. Byla jednou z prvních lektorek činnostního učení. Její zkušenosti, postupy a přístupy se staly navždy nedílnou součástí kurzů Tvořivé školy. Vedla přes stovku vzdělávacích akcí a osobně jí poznalo několik tisíc účastníků ze všech krajů ČR. Vyškolila také mnoho nových lektorů. Neznám nikoho, kdo by z Marušky a z jejího učení nebyl nadšen a unešen. 

Sdílet na Facebooku

KostečkováMaruška učila na základních školách přes 50 let. Vzpomínám, jak mi říkala, že prvních 20 let své praxe vstávala každý den ve čtyři ráno a dojížděla učit na malotřídní  školu do 20 km vzdálené vesnice. Později, už jako učitelce 1. stupně na základní škole ve Žďáře nad Sázavou, jí říkali "lístečková učitelka". To proto, že s dětmi stále pracovala tak, aby měli v rukou nějakou pomůcku (nejčastěji z papíru), která by jim usnadnila chápaní toho, čemu je učila. A že byla nějaká normalizace a jednotné osnovy? "No jasně Čendo, byla, ale víš jak?", řekla mi s pohledem, který říkal vše.

 


Rozhovor s Maruškou Kostečkovou v rozhlase Vysočina:
 
 

Kostečková

Jednou, když jsme dokončili instruktážní film o činnostním učení ve 3. ročníku, ve kterém učinkovala se svojí třídou, a já jí skláněl poklony, jak jsou ty její děti otevřený, a jak to všechno umí, naklonila se ke mě a se šibalským úsměvem mi řekla: "Víš co? Na konci 4. ročníku měly všechny tyhle děcka z matematiky jedničku. Ale raději to nikomu neříkej." A smála se. Jsem si jistý, že si všechny ty její "děcka" jedničky právem zasloužily. Protože Maruška je to prostě všechny naučila. Inu když se chytrý a laskavý člověk něčemu 50 let s láskou a se zdravým rozumem věnuje, tak to holt někde musí být vidět.Setkání lektorů

Ale Maruška pro nás nebyla jenom lektorka a autorka, byla také výborná kamarádka a bavička. Když vzpomínám na její vyprávění, neubráním se smíchu. Historky o tom, co všechno se navyváděly s Maruškou Randáčkovou dokázaly pobavit mnoho lidí.  Maruška byla moudrá, otevřená, citlivá  a taky byla pro každou srandu. Málo kdo by věřil, že ho nešálí zrak, když spolu s dalšími nejmenovanými děvčaty brázdily v bílých prostěradlech o půlnoci chodby Velehradského kláštera. Měl jsem to štěstí, že jsem je tam potkal ...

Maruška byla pro nás pro všechny vždy velkou oporou, když jsme v roce 2004 a 2005 objížděl celou republikou starým favoritem a ukazovali školám, co je to to činnostní učení a Modelový školní vzdělávací program,  nebo později, když bylo tolik práce, že člověk nevěděl co dřív, bylo to hodně náročné. Na Marušku byl ale vždycky spoleh. Byla 100%. Věděl jsem, že když s námi bude ona, tak to zvládneme. ... A taky neznám lepšího spolujezdce-navigátora, než byla ona. S Maruškou nešlo zabloudit. Maximálně se od ní mohl člověk něco naučit.

Pláču, že tak náhle odešla, je to pro nás pro všechny velká ztráta. Jsem šťastný, že jsem ji mohl poznat. V našich srdcích bude mít místo navždy.

Maruško, děkujeme ti za vše, máš od nás jedničku s hvězdičkou.

Čenda a pracovní kolektiv Tvořivé školy

Kostečková, Trpáková, Rosecká, Honová, Svobodová

Svobodová, Votípková, Randáčková, Honová, Kostečková

Setkání lektorůRosecký, Randáčková, Kostečková, Šiřická
Asi setkání/školení
Brumov-Bylnice 2010?
Setkání lektorů Morava
lektorky tančí2009 PísekVelehrad 2010?Pánková, Rosecká, Kostečková, Pinďáková
Lektoři, konference 2011Lektorky Písek?
Kostečková, Randáčková
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

6. 2. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
ZUŠ
Vedení škol
Vých. poradce/met. prevence

Anotace:

2020 Sudislav

Cítíte se být přirozenou autoritou nebo je pro vás těžké získat si pozornost a musíte se žáky bojovat o moc? Tento seminář odhaluje hlavní vlivy a zákonitosti, které mají bezprostřední vliv na to, jak nás naše okolí vnímá a jak k nám přistupuje. Dozvíte se, co určuje míru přirozené autority a proč někomu žáci zobou z ruky a jiného neberou příliš vážně. Poznáte, co je potřeba dělat proto, aby vás žáci respektovali, rodiče žáků respektovali a kolegové uznávali. Všichni členové systému „vaše třída“ – Vy, žáci i jejich rodiče – se pak budou moci cítit bezpečně a spokojeně. 

Vybraná témata "nové" informatiky na 1. stupni ZŠ (webinář)

aneb: Rozvíjíme digitální dovednosti učitele pro výuku na 1. stupni ZŠ

1 210 Kč
ICT

7. 2. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Rozvíjíme digitální dovednosti učitele pro výuku na 1. stupni ZŠ

Na tomto webináři naučíme učitele 1. stupně ZŠ ve svých hodinách naplňovat digitální kompetence v jednotlivých předmětech. Ukážeme si, že se není třeba ničeho obávat – mnoho aktivit již v rámci činnostního učení známe, velkou část lze dělat i bez technologií a na výběr je mnoho inspirace různých úrovní.

Webinář je zaměřen primárně na praktické náměty, které lze integrovat do běžných předmětů na 1. stupni ZŠ a které jsou přizpůsobeny učitelům, kteří NEUČÍ předmět informatika.

Forma vedení: přednáška, praktické ukázky, praktické vyzkoušení vybraných aplikací.

1 210 Kč
ČJ

11. 2. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení ČJ 2 v ceně 185 Kč.

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení ČJ.
  • Abeceda – náměty pro činnosti a didaktické hry při nácviku i upevňování znalosti abecedy.
  • Práce s texty – rozvoj čtenářské gramotnosti
  • Čtení zaměřené na porozumění textu, budování kladného vztahu ke čtení.
  • Náměty pro práci s čítankami/ textem obecně.

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více