Mimočítanková četba

Otázka společné četby ve škole, mimočítankové četby a vedení tzv. čtenářských deníků je individuální záležitostí škol a učitelů. Jistě ale budeme chtít, aby žáci doma četli a rozšiřovali si tak své čtenářské dovednosti.

Sdílet na Facebooku

Smyslem čtení dětí je ale zejména jejich rozvoj emocionální a duševní, jejich schopnost vžít se do děje, umět prožívat s hrdiny knížek jejich příběhy, poznávat nové kraje, dozvídat se nové poznatky. Vlastní motivace ke čtení a způsob prezentace je na učiteli. Neměli bychom dávat žákům příliš náročné úkoly co do počtu přečtených knih ani co do způsobu zpracování zápisu. Samozřejmě záleží na věku dětí. Ti nejmladší přečtou knih méně a mohou si poznačit jen autora knihy, její název, popř. ilustrátora a přikreslit nějakou vlastní ilustraci. Obsah knihy mohou říci ostatním ústně formou různě organizovaných třídních aktivit. Je dobré, mohou-li ostatní žáci na jejich výklad reagovat dotazy. Starším žákům úkoly postupně ztěžujeme, ale stále by mělo platit pravidlo přiměřenosti, abychom od čtení děti neodrazovali už tím, že musí vytvářet sáhodlouhý obsah. Často se stává, že to je pak práce pro rodiče, starší sourozence nebo děti začnou kopírovat texty na internetu.

Je dobré, navštěvuje-li učitel s žáky knihovnu. Ve spolupráci s knihovnami lze připravit pěkné akce, které jistě přispívají k motivaci ke čtení a vůbec zájmu o knihy. Jsou školy, které mají fungující svou školní knihovnu, kde se dají konat celé vyučovací hodiny, při kterých je potřeba vyhledávat informace, učit žáky s informacemi pracovat, orientovat se v nich, pořádají se v nich besedy, školní akce apod. Ale i městské knihovny velice ochotně se školami spolupracují, připravují pro jednotlivé ročníky tematické hodiny apod.

Nelze jednoznačně doporučit, které knihy by žáci v daném ročníku měli přečíst. Záleží na mnoha okolnostech. Každá škola má jiný knižní fond, který lze ke společnému čtení využít. Je dobré, když se čas od času knihy obnoví, každá doba si nese své hrdiny, svá témata, která děti zajímají. Ve třídě máme žáky s různou čtenářskou vyspělostí, s různými zájmy. Samozřejmě, že se jejich výběr snažíme usměrňovat, např. ukázkami z knih, které jsou v čítankách, doporučením pěkných knih, které představili spolužáci, výstavou knih ve třídě od určitého autora, návštěvou knihovny, účastí na nějaké akci, kde se mohou setkat přímo s některým ze spisovatelů apod.

Významným prvkem k motivaci ke čtení je předčítání učitelem. I takto můžeme žákům představit nějakou knihu, která by je mohla zajímat, která by se jim mohla líbit. U nejmladších žáků je předčítání nepostradatelnou součástí výuky. Ve vyšších ročnících učitel od předčítání ustupuje a ponechává čtení jen na žácích. Přitom při předčítání dává dětem vzor, jak by mělo výrazné čtení, ke krému při výuce čtení směřujeme, vypadat, učí je pozorně naslouchat, vede žáky k tomu, aby se dokázali k slyšenému úryvku vyjádřit, položit nějaký dotaz, zhodnotit jej atp. I tímto plníme řadu klíčových kompetencí.

Samozřejmě, že výuka čtení a literární výchovy by měla být prokládána také poslechem nahrávek či zhlédnutím vhodného filmového zpracování některého žánru či díla.

Všechny způsoby jsou cestami, jak motivovat děti ke čtení, jak jim pomoci najít cestu ke knize, jak vychovávat budoucí čtenáře.

 

Prameny:

Doležalová, A. Metodika činnostního učení čtení s porozuměním ve 2. a 3. ročníku. Tvořivá škola, 2012

Rosecká, Z. a kol. Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola, 2004

540 Kč

20. 1. 2025, zahájení v 18:00

2 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

asistent pedagoga
Rodiče
Vých. poradce/met. prevence
Vychovatel

Anotace:

Rozhodli jsme se vyjít vstříc opakovaným přáním rodičů a připravili pro vás blok 3 přednáškových večerů s uznávaným odborníkem Jiřím Haldou.

V rámci prvního setkání se spolu s ním můžete ponořit do dětské duše a prozkoumat emoční a sociální potřeby svých dětí.

Děti jsou odkázané na to, že rodiče vědí, co dělají. Účastníci se dozví, jak významné jsou rodičovské vlivy jako převaha, přijetí a pravidla. Dále jak významné je nepodcenit u dětí citovou a sociální zralost. 

V rámci tohoto webináře se budeme věnovat zejména kategorii předškolního a mladšího školního věku.

Další připravená setkání:

 

21. 1. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
ZUŠ

Anotace:

2020 Sudislav

Nastavte si své postoje vůči žákům a jejich rodičům tak, abyste se cítili v pozici učitele dobře. Tuto profesi lze zvládat s lehkostí i nadhledem. Řekneme Vám, jak na to. 

Tento seminář přináší zcela jedinečné informace o zákonitostech a silách, které mají bezprostřední vliv na to, jak se cítíte v práci, jak se vám daří v životě, a jaké jsou vaše vztahy s druhými lidmi (se žáky, jejich rodiči, kolegy, ale také se členy své rodiny). Jeho obrovským přínosem je, že vás bezpečně ochrání před syndromem vyhoření, protože ten kdo vyhoří, už nepomůže nikomu. Je to příležitost poznat hlubší příčiny problémů, získat potřebný nadhled a dosáhnout stavu, kdy se budete moci v práci i doma cítit spokojeně a v bezpečí.  

1 380 Kč
HV

24. 1. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
ZUŠ

Anotace:

Jakub Kacar

Tento webinář je určen pedagogům hudební výchovy na 2. stupni základních škol, kteří chtějí modernizovat a obohatit své hodiny hudby tak, aby oslovily žáky ve věku 10–15 let. Kurz se zaměřuje na rozvoj praktických dovedností a metodických přístupů, které podporují aktivní zapojení žáků, jejich zájem o hudbu a hlubší porozumění hudebním pojmům. Účastníci se seznámí s technikami, jak efektivně pracovat s hudebními styly blízkými dnešní mládeži, rozvinout schopnost vést kreativní hudební aktivity a získají inspiraci pro zapojení digitálních nástrojů do výuky avšak s ohledem na rizika dnešní doby.

V kurzu se pedagogové naučí:

●       jak strukturovat výuku pro žáky 2. stupně a udržet jejich pozornost,

●       jak propojit teorii s praxí pomocí rytmických, melodických a poslechových cvičení,

●       jak využívat moderní hudební technologie (aplikace, online nástroje) pro interaktivní výuku,

●       jak zapojit do výuky populární hudbu, filmovou hudbu a kulturní kontexty blízké studentům.

 

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více