K práci o pohádkách můžeme využít pomůcku Pohádkové obrázkové osnovy– pomůcka obsahuje obrázkové osnovy 8 nejznámějších pohádek (např. O Budulínkovi, O Smolíčkovi, Perníková chaloupka, …) a jednoduché texty k jednotlivým obrázkům. Soubor je doplněn o listy s náměty na další tvořivou práci.
K rozvoji slovní zásoby pro vyprávění pohádek či práci s nimi se hodí také pracovní list č. 7 ze souboru Pracovní karty a šablony pro činnostní učení Čj ve 2. ročníku.
Práce s pomůckou Pohádkové obrázkové osnovy
Úkoly a cíle pracovních listů:
• seznámení s nejznámějšími pohádkami
• rozvoj schopnosti naslouchat a sledovat děj podle obrázků
• rozvoj paměti a fantazie
• rozvoj slovní zásoby a vyjadřovacích schopností při reprodukci a práci s pohádkou
• rozvoj schopnosti po určitou dobu se soustředit
• rozvoj vnímání časové posloupnosti děje, rozvoj logického myšlení
• rozvoj čtenářských dovedností při čtení textů
• rozvoj a podpora čtení s porozuměním při čtení textů a práci s větami
• rozvoj jemné motoriky (stříhání, řazení, vybarvování)
• rozvoj jazykových dovedností při práci s texty
• rozvoj schopnosti vžít se do role – dramatizace.
Náměty pro práci:
A/ s obrázky
• poslech pohádky, kterou vypráví nebo čte rodič, učitel
• sledování děje podle obrázků
• rozhovor o pohádce a jednotlivých obrázcích
• opakované vyprávění, zadávání otázek vhodných k pohádkám (Jak se Smolíček zachoval? Jak se zachovaly jeskyňky? Kdo je na obrázku? Jaké věci jsou na obrázku?)
• spoluvyprávění – větší část vypráví dospělý, děti vhodně doplňují chybějící pasáže (většinou klíčové věty)
• opakovaná reprodukce podle obrázků s postupně se zmenšující pomocí dospělého
• samostatné vyprávění pohádky podle obrázků
• řazení rozstříhaných obrázků podle vyprávění, podle čteného textu, podle vět k textu
• samostatné řazení obrázků bez vyprávění
• hledání chyby v daném pořadí obrázků
• obměna a doplňování vyprávěbní (rozvoj fantazie, tvořivosti)
• doplňování pohádek dalšími vhodnými říkankami, jazykolamy, popěvky
• dramatizace s loutkami, maňásky, vlastní dramatizace
• mezipředmětové využití (výtvarné a pracovní činnosti)
• výchovné využití.
B/ s texty, větami
• čtení textu, vyhledávání vhodného obrázku
• práce s obrázkovou osnovou, osnovou z vět
• přiřazování vět k obrázkům (podpora čtení s porozuměním) a naopak
• aktivity a činnosti s částí textu v rámci procvičování jazykového učiva v Čj (zařazování úkolů z témat – Věta, slovo, slabika, slovní význam apod.)
• využití pro práci v Čj – slohový výcvik, vyprávění, osnova
• využití textů a vět k aktivitám pro psaní s porozuměním (najdi, podtrhni, vypiš, opiš, sestav)
• poslech a čtení jiných známých verzí pohádek, sledovat shody a rozdíly
• rozvoj fantazie – vymýšlení vlastních částí pohádky (Jak by to mohlo být, kdyby.).
C/ s kartičkami se jmény pohádek a postav
• přiřazování jednotlivých názvů pohádek, postav z pohádek k ukázkám z pohádek
• třídění podle zadání učitele
• aktivity a činnosti jednotlivců, dvojic či skupin
• didaktické hry (např. hádej, kdo jsem, ze které jsem pohádky, které pohádkové postavy k sobě patří apod.).
Prameny:
Doležalová, A. Metodika činnostního učení čtení s porozuměním ve 2. a 3. ročníku. Tvořivá škola, 2012
Rosecká, Z. a kol. Malá didaktika činnostního učení. Tvořivá škola, 2004