Občanské sdružení Tvořivá škola bylo založeno v roce 2001, jako sdružení učitelů, lektorů a škol s cílem šířit a zavádět do praxe škol tzv. české činnostní učení. Od roku 2014 v důsledku legislativních změn mění občanské sdružení právní formu na zapsaný spolek.
Hlavní poděkování za vznik programu činnostního učení patří učitelce, lekorce a autorce učebnic Zdeně Rosecké, která již v roce 1996 sestavila první současný program činnostního učení pro ZŠ a pořádala akce DVPP pro učitele v celé České republice. Ve své práci vyšla z didaktiky J.A. Komenského, učení prvorepublikových reformních a škol a především z osobních 40 letých zkušeností s činnostním učení.
K vytvoření programu činnostního učení do současné podoby ve velké míře přispěly desítky dalších pedagogů. Všem děkujeme za jejich obětavou práci. Bez nich bychom to nedokázali.
Poděkování patří také MŠMT ČR a všem nadacím a fondům, které Tvořivé škole poskytly finanční prostředky na její činnost.
Stručná historie Tvořivé školy, z.s.:
2001
- založení sdružení, akreditace programů DVPP
- projekt Vzdělávání metodiku činnostního učení (MŠMT ČR)
- desítky kurzů DVPP
2002
- projekt Vzdělávání lektoru činnostního učení – Šlapnice u Brna (Nadace OSF)
- příprava Modelového ŠVP Tvořivá škola
- školení ředitelů ZŠ ve všech krajích ČR
- založení sítě Tvořivých škol
- desítky kurzů DVPP
2003
- projekt Modelový ŠVP Tvořivá škola (MŠMT ČR)
- projekt Náslechové hodiny činnostního učení pro studenty PdF v Brně (VNJH)
- Letní tvořivá škola – Ruda nad Moravou
- spuštění www.tvorivaskola.cz
- školení ředitelů ZŠ ve všech krajích ČR
- více než 100 kurzů DVPP
2004
- projekt The Activity teaching Methodologist (Nadace OSF)
- vydání Malé didaktiky činnostního učení - VNJH
- Letní tvořivá škola Velehrad
- více než 100 kurzů DVPP
- otevřen volitelný předmět Činnostní učení na PdF Brno, PdF Hradec Králové
2005
- projekt Vzdělávací střediska činnostního učení v Praze (ESF)
- vydání publikace Didaktika Analitická, J.A.K (NF při ISP)
- Letní tvořivé školy Velehrad a Nové Hrady
- natáčení didaktických instruktážních filmů o činnostním učení ve výuce M
- více než 150 kurzů DVPP
2006
- Projekt ESF – Vzdělávací střediska činnostního učení v ČR (2006 - 2007)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Nové Hrady, Odry
- více než 150 kurzů DVPP
2007
- Projekt ESF – Učitel činnostního učení v Praze (2007 - 2008)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Litoměřice, Písek
- více než 150 kurzů DVPP
2008
- Projekt ESF – Učitel činnostního učení v Praze (2008 - 2009)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Litoměřice, Písek
- více než 150 kurzů DVPP
2009
- Projekt ESF – Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním (2009 -2012)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Litoměřice, Písek
- více než 200 kurzů DVPP
2010
- Projekt ESF – Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním (2009 -2012)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Litoměřice, Písek, Kolín
- Konference tvořivých škol - Praha
- více než 250 kurzů DVPP
2011
- Projekt ESF – Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním (2009 -2012)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Žihle, Litoměřice, Písek, Kolín
- Systemické školení lektorů Tvořivé školy
- Konference tvořivých škol - Brno
- více než 200 kurzů DVPP
2012
- Projekt ESF – Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním
- Letní tvořivé školy Velehrad, Žihle, Plzeň
- Systemické školení lektorů Tvořivé školy
- Konference tvořivých škol - Praha
- více než 200 kurzů DVPP
2013
- Projekt ESF – Tvořivý učitel – interaktivní výuka na ZŠ (2013 - 2015)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Plzeň, Žihle
- Letní školy realizované pro školní projekty z ESF: Pelhřimov, Malá Skála, Hradec Králové
- 201 realizovaných akcí DVPP
2014
- Změna právní subjektivity - občanské sdružení -> zapsaný spolek
- Projekt ESF – Tvořivý učitel – interaktivní výuka na ZŠ (2013 - 2015)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Písek, Ordějov, Kolín
- 201 realizovaných akcí DVPP
2015
- Projekt ESF – Tvořivý učitel – interaktivní výuka na ZŠ (2013 - 2015)
- Letní tvořivé školy Velehrad, Písek, Olomouc, Ordějov
- 185 realizovaných veřejných akcí DVPP + akce na objednávku
2016
- Letní tvořivé školy Velehrad, Ordějov, Kolín, Olomouc, Liberec
- 153 realizovaných veřejných akcí DVPP + akce na objednávku
2017
- Letní tvořivé školy Velehrad, Ordějov, Olomouc, Liberec
- 118 realizovaných veřejných akcí DVPP + akce na objednávku
2018
- Letní tvořivé školy Velehrad, Písek, Ordějov, Olomouc
- 117 realizovaných veřejných akcí DVPP + 29 akcí na objednávku
2019
- Letní tvořivé školy Velehrad, Liberec, Písek, Ordějov, Olomouc
-
Činnost sdružení
Akreditovaná vzdělávací instituce Tvořivá škola, z.s. působí na českém trhu od roku 2001. Zaměřujeme se na další vzdělávání učitelů, kurzy osobního rozvoje a nakladatelskou činnost. Kurzy a semináře činnostního učení vedou zkušení učitelé z praxe. Kurzy osobního rozvoje certifikovaní lektoři s příslušným vzděláním, výcvikem a praxí. Za dobu působení jsme proškolili již více než 30000 účastníků a do sítě tvořivých škol se přihlásilo 760 základních škol. To o čem přednášíme, také žijeme.
Grantové projety – ESF
Síť Tvořivých škol
V rámci metodické spolupráce na tvorbě Modelového školního vzdělávacího programu Tvořivá škola v letech 2002 až 2005 vznikla síť spolupracujících tvořivých škol. Školy zapojené do sítě spolupracují na praktické realizaci ŠVP na bázi činnostního učení. K 31. 12. 2012 registrujeme 752 ZŠ z celé ČR, které projevili zájem o inovační cestu realizovanou Tvořivou školou. Seznam škol zapojených do sítě naleznete na www.tvorivaskola.cz.
V rámci Sítě TŠ byla v letech 2006-2014 každoročně pořádána celorepubliková konference Tvořivých škol.
Další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP)
Hlavním cílem Tvořivé školy je pomoci učitelům s praktickou náplní školních vzdělávacích programů a docílit toho, aby učivo bylo pro žáky zajímavé, pochopitelné a zvládnutelné, a aby jeho prostřednictvím docházelo k systematickému rozvíjení klíčových žákovských kompetencí.
V této souvislosti pořádáme vzdělávací programy DVPP (metodicko-praktické vzdělávací kurzy a ukázkové hodiny) pro učitele základních škol. Jejich obsahem jsou oborové didaktiky - konkrétní analogicky se rozvíjející vzdělávací postupy. Zdůrazňuje se v nich, jak je třeba přistupovat k výchově a vzdělávání žáků základních škol, abychom je naučili myslet, komunikovat, spolupracovat, řešit problémy, učit se a mít pozitivní vztah k sobě a svému okolí. V současné době rozvíjíme rovněž program Školní systemické konstelace zaměřený na osobnostní rozvoj učitelů a prevenci školních potíží žáků.
Od roku 2004 pořádáme pravidelně každým rokem Letní tvořivé školy činnostního učení pro učitele základních škol. V rámci letních škol realizujeme akreditované 9 - 12 vzdělávacích kurzů DVPP zaměřených na obrové didaktiky jednotlivých vzdělávacích oblastí.
Vzdělávací programy Tvořivé školy jsou zaměřené na podporu profesního rozvoje pedagogických pracovníků v oblasti kurikulární reformy a na jejich osobnostní rozvoj.
Cíle:
- Zvyšování kvality a efektivity vzdělávání formou nabídky DVPP zaměřeného na rozvoj činnostního učení a osobnostní rozvoj učitelů.
- Realizace kurzů DVPP zacílených na používání nových metod a forem práce, a to zejména ve výuce Matematiky, Čj, Aj, Prvouky, Přírodovědy, Vlastivědy a Fyziky na 1. a 2. stupni ZŠ s důrazem na činnostní učení a využití multimediální techniky.
- Tvorba a šíření nových metodických, tištěných, audiovizuálních a interaktivních metodických materiálů zaměřených na rozvoj činnostního učení
- Zvyšování znalostí pedagogů v zacházení s ICT technikou, formou realizace inovovaných programů DVPP zaměřených na používání multimediální techniky - HW, SW a didaktického SW ve výuce na 1. stupni ZŠ.
Abychom dosáhli uvedených cílů, je každý rok otevřeno velké množství akreditovaných kurzů činnostního učení zaměřených na používání nových aktivizujích metod výuky a na osobnostní rozvoj učitelů. Pro školy v případě zájmu realizujeme také uzavřené kurzy pro sborovny na vybrané téma.
Cílová skupina
S cílovou skupinou učitelé ZŠ pracuje žadatel systematicky 10 let. V síti Tvořivých škol je k dnešnímu dni 752 ZŠ z celé ČR. S uvedenými školami žadatel vytvořil a do praxe zaváděl Modelový školní vzdělávací program TŠ pro 1. - 9 . ročník ZŠ. Na jeho základě si školy vytvářely vlastní ŠVP. Praktickým obsahem Modelového ŠVP je metodika činnostního učení předávaná učitelům na kurzech DVPP. V současnosti v rámci sítě TŠ spolupracujeme na implementaci a inovaci jednotlivých vzdělávacích oblastí ŠVP.
V rámci ČR jsme k 31. 12. 2012 na kurzech činnostního učení proškolili celkem 31127 učitelů. V rámci kurzů pořádaných z programů OP RLZ, JPD3 a OPPA bylo v ČR a Praze uspořádáno 97 kurzů činnostního učení, 7 celorepublikových konferencí a v didaktice matematiky bylo proškoleno 1343 učitelů 2. stupně ZŠ a 560 učitelů 1. stupně. Proběhly desítky ukázkových hodin, hospitací a odborných konzultací. Kromě kurzů financovaných z ESF jsme v ČR od roku 2001 do roku 2010 uspořádali cca 750 kurzů činnostního učení matematice a 300 kurzů Čtení a psaní s porozuměním pro učitele 1. stupně, kterými prošlo více než 20 000 učitelů. V současnosti Tvořivá škola spolupracuje se 120 odbornými lektory - učiteli z praxe - z celé ČR. O kurzy Tvořivé školy, které nabízejí konkrétní praktické postupy a dobré zkušenosti s jejich zaváděním, je mezi učiteli standardně velký zájem.
Publikační a nakladatelská činnost
Metodické publikace, učebnice
Rosecká, Z., a kol. Malá didaktika činnostního učení. Brno: Tvořivá škola, 2004.
Vybrané metodické články
Metodické vzdělávací filmy
Ve spolupráci s partnerskými ZŠ jsme vytvořili instruktážní metodické filmy, které učitelům nabízejí soubory vybraných efektivních postupů: