Český jazyk činnostně

„Kdo nemiluje knihy, nemiluje moudrost. Kdo nemiluje moudrost, stává se hlupákem.“                                                                        J. A. Komenský

Sdílet na Facebooku

 

Zvládnutí čtení a psaní s porozuměním je velmi důležité pro následnou práci žáků ve všech dalších ročnících a předmětech.

Jak je to vlastně s rozvojem čtenářské gramotnosti? Plynulé čtení s porozuměním je výsledek poměrně dlouhého vývoje. Začíná seznamováním dětí s dětskou literaturou v době, kdy ještě nečtou, přes období, kdy se učí číst, až po období vlastního čtení a užívání získaných informací v životě. Potřeba číst se formuje již v raném dětství a je ovlivněna řadou faktorů. Nejvíce rodinou dítěte. Rodiče přenášejí své postoje na své děti a ty je ochotně přebírají. Pokud rodiče nečtou, děti velký zájem o čtení většinou také neprojevují. Nepomáhá ani opačný extrém, nucení do čtení. Předpokladem čtenářství je totiž nejen zvládnutí čtení a umění čtenému textu rozumět, ale také vnitřní potřeba číst daná rodinnou a osobností žáka. Úkolem školyje v tomto procesu především naučit děti správné technice čtení a psaní s porozuměním. Zároveň s těmito dovednostmi se ve škole také prohlubuje kladný vztah dětí ke knihám.

čtení

 

Existují v podstatě tři základní metody výuky počátečního čtení. Genetická, globální a nejčastěji používaná metoda analyticko-syntetická tzv. slabikovací. Nově se o přízeň učitelů pokouší metoda splývavého čtení. Ve Tvořivé škole pracujeme především s metodou analyticko-syntetickou aplikovanou formou aktivních činnostních postupů. Běžné jsou ale také další metody výuky jako skupinová práce, krátké projekty nebo vybrané postupy metody genetické. Např. didaktické hádanky typu: „Je to hodně stromů a je to  l – e – s. Co je to?“, patří mezi oblíbené aktivity přípravného období.  

Analyticko-syntetická metoda vychází ze skutečnosti, že první slůvka dětí jsou slabiky, např.: pá – pá; bá – ba, má – ma, pa – ci. Nejedná se o experiment, ale o ověřený styl výuky vycházející ze zkušeností českých učitelů. V praxi je tato metoda používána spolu s moderními učebnicemi, efektivními pomůckami a činnostními postupy učení, které umožňují aktivní zapojení všech žáků do výuky co nejvíce smysly. Kromě nových postupů a metodických materiálů je jednou z novinek také interaktivní tabule, která spolu s pomůckami v rukou žáků umožňuje dosahování výborných výsledků.

PS ČJ 2V současné době přibývá ve školách stále více dětí, které přicházejí s různými dysporuchami, mají nesprávnou výslovnost, omezenou slovní zásobu nebo nedostatečně rozvinuté smysly potřebné pro počáteční výuku čtení. I v těchto případech je činnostní analyticko-syntetická metoda, která vychází z dětské přirozenosti, velmi účinná. Děti se při ní totiž učí číst analogicky tomu, jak se učili mluvit. Ze známých slov vyvozují první hlásky a písmena, z nich skládají slabiky a posléze slova. Nácvik čtení a psaní písmen, slabik a slov je metodicky řazen podle jejich obtížnosti. Vede děti k nenásilnému a postupnému pochopení všeho potřebného. Žáci pracují s celou řadou pomůcek, učí se hovořit a přemýšlet o tom, co dělají. Písmena i slova spojují s obrázky, pracují s ilustracemi k textu, hovoří o přečteném, kladou si otázky k porozumění, vymýšlejí hádanky k vyhledávání atp.  Děti mají pocit hry, do které se rády zapojují a samy hledají další náměty ke své práci. Čtení se pro ně stává zábavou.

 

třída s R. Zilayovou

Činnostní styl výuky čtení a psaní si pochvalují nejen učitelé a žáci, ale především rodiče. Odpadá složité a náročné učení doma. Všemu podstatnému se naučí žáci ve škole. Stačí, když prvňáčci doma každý den několik minut procvičují to, co již umí a výsledky jsou vynikající. A navíc, když dětem čtení a psaní jde, tak je také baví.

Projekt Tvořivá škola - Čtení a psaní s porozuměním byl podpořen Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

M

9. 4. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

FZŠ Olomouc, Hálkova 4

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
asistent pedagoga

Anotace:

Kurz je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Součástí kurzu jsou aktivity pro žáky s různým stupněm akcelerace schopností a znalostí v oblasti matematiky. Budete mít možnost si mnohé aktivity prakticky vyzkoušet z pozice žáka, vítáme proaktivní přístup účastníků a chuť zapojit se.

Na akci zazní zejména:

  • tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení M3
  • objevování násobení – činnostní vyvození násobení z opakovaného sčítání na základě názoru
  • pomůcky a činnosti vhodné k vyvození násobení z opakovaného sčítání na základě názoru
  • tvoření slovních úloh s názorem
  • činnosti k vyvození dělení
  • násobení a dělení v oboru násobilek do 100, automatizace spojů – didaktické hry
  • slovní úlohy vedoucí k násobení a dělení, rozlišování úsudků několikrát více (méně)
  • pomůcka Mřížka s dvoubarevnými kolečky a její využití při činnostech v matematice
  • činnosti a hry na obchod s didaktickou pomůckou Papírové mince a bankovky pro činnostní učení v matematice na 1. stupni ZŠ
    • vyplácení, rozměňování, vracení
    • obchodování a dramatizace
  • další didaktické pomůcky a hry pro diferenciaci ve výuce

Účastníci obdrží zdarma pomůcku Pracovní karty a šablony pro činnostní učení M3 v ceně 185 Kč. 

Jak na gramatiku

ve 4. a 5. ročníku

900 Kč
ČJ

9. 4. 2025, zahájení v 15:00

3 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Tento webinář je určen všem, kteří se chtějí inspirovat nápady a aktivitami do hodin gramatiky českého jazyka. Dozvíte se, jak u dětí metodou činnostního učení zlepšit schopnost správného používání českého jazyka v psané i mluvené formě. Během školení se zaměříme na klíčová gramatická témata, která tvoří základ správné komunikace a porozumění jazyku prostřednictvím těchto aktivit:

  • Pomůcky a monogramy – jak efektivně používat jazykové pomůcky a zkratky.
  • Hlásky a jejich rozdělení, včetně důležitosti jejich správného používání.
  • Druhy vět a jejich struktura.
  • Souvětí – základní pravidla tvoření.
  • Význam slova, kořen, předpona a příponová část.
  • Předpona vs. předložka – jak je odlišit a správně použít.
  • Tvoření slova jak jazyk přirozeně "roste".
  • Vyjmenovaná slova a příbuzná slova – jak se orientovat ve složitých pravidlech.
  • Slovní druhy, jejich charakteristiky a použití.
  • Podmět a přísudek – základní stavební prvky věty.
  • Přímá řeč – správné používání a zápis.
  • Cizí slova – jejich původ, význam a použití v češtině, využití zdrojů.

Webinář je vhodný pro studenty, pedagogy 1. stupně ZŠ, jejich asistenty a všechny, kteří se chtějí inspirovat, jak pojmout učení zábavnější formou. Pomůže vám a vašim žákům zvládnout složitá gramatická pravidla a zlepšit schopnost se vyjadřovat přesně a srozumitelně.

M

10. 4. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

2. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro učitele matematiky působící na 2. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma hlavní pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M v 7. ročníku v ceně 185 Kč.

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní výuku M
  • Geometrické pojmy, hovor o narýsovaných sestavách, nákresy
  • Třídění čtyřúhelníků a jejich vlastnosti
  • Čtyřúhelníky, činnosti s žákovskou pomůckou (vystříhané rovnoběžníky a lichoběžníky z papíru)
  • Vyvozování vzorců pro výpočet obsahu čtyřúhelníků a trojúhelníku činnostně a jejich procvičování
  • Tělesa – hranoly, sítě
  • Shodnost a středová souměrnost
  • Geometrické hádanky
  • Ukázka práce s kartami ANO, NE a A, B, C

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více