Šablony OP JAK - jaké kurzy mohu zařadit, co musím dokládat?

Máte možnost nechat si školení DVPP proplatit zaměstnavatelem v rámci OP JAK (šablony) a nevíte, jaký kurz vybrat? Níže v článku naleznete důležité informace a odpovědi na Vaše otázky, které jsme získali na MŠMT.

Abychom Vám usnadnili orientaci v tom, jaké školení zařadit můžete a jaké ne, uvádíme u každé akce, zda je pro zařazení do šablon vhodná. Většina našich kurzů a webinářů ale základní podmínky splňuje a je třeba z Vaší strany jen vše správně zadministrovat.

Sdílet na Facebooku

Co všechno tedy musí být splněno, aby byl kurz uznán jako oprávněný náklad projektu/uznatelný výstup?

  1. Náležitosti projektu
    Ve schváleném projektu musíte mít uvedeno, že chcete čerpat dotaci v rámci aktivity Osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání. Aktivitu si mohou zařadit MŠ, ZŠ, ZUŠ, družiny/školní kluby, a SVČ.
  2. Cílová skupina
    Školení má být určeno pracovníkům ve vzdělávání. Jedná se o jakéhokoliv pedagogického i nepedagogického pracovníka školy/školského zařízení, který se ve škole/školském zařízení podílí na vzdělávání a je vůči příjemci v jakémkoliv pracovně-právním smluvním vztahu (pracovní smlouvou/DPČ/DPP) v jakékoliv výši úvazku.
  3. Požadovaný rozsah/hodinová dotace 
    Na jednoho pedagogického pracovníka musí být v projektu použita šablona v minimálním rozsahu 8 výukových hodin, ale může to být i více.
    Konkrétní školení pak můžete vybírat v časové dotaci i nižší, jen je potřeba jich absolvovat více, abyste v součtu splnili minimálně ten rozsah, který si Vaše škola stanovila. Minimální časová dotace jednoho školení jsou 2 vzdělávací hodiny (viz MŠMT, dotaz měsíce-říjen 2023) , kratší školení není možné vykázat. 
    Tedy pro 8 hodinovou šablonu můžete použít např. 2 školení s časovou dotací 4 a 4 výukové hodiny, pro 16 hodinovou šablonu můžete kombinovat 8 a/nebo 4 hodinová školení,... Kombinovat lze i s mentoringem, využíváte-li tento nástroj.

    Z naší nabídky požadavky na rozsah splňuje většina školení. V detailu akce v tom případě najdete informaci, že je akce vhodná pro zařazení do šablon (zelená faječka).
  4. Požadavky na formu školení
    Naše školení požadavky na formu vždy splňují. Smíte absolvovat kurz prezenční, či formu webináře. V případě webinářů si dejte pozor na splnění dalších podmínek - zejména doložení printscreenu obrazovky jako potvrzení Vaší účasti na akci. Upozorňujeme, že printscreen si musí udělat účastník sám, není v našich silách Vám ho zajistit! 
    Do šablon můžete zařadit školení akreditovaná i neakreditovaná.
  5. Uznatelná témata školení pro dobíhající výzvu Šablony pro MŠ a ZŠ I
    V rámci šablony smíte zařadit prakticky jakékoli školení. V rámci výzvy I jsou vyjmuta školení zaměřená na první pomoc/zdravovědu, na využívání standardních programů a kurzy se sportovní zaměřením (Viz MŠMT aktuality 3.7.2023). Z našeho sortimentu tedy nevyhovují kurzy zaměřené na zdravý pohyb/ náplň do hodin TV.
    Účast pedagoga na sportovním kurzu lze akceptovat pouze u SŠ a VOŠ sportovního zaměření, pro které je relevantní téma „odborná témata zaměřená na konkrétní obory středního a vyššího odborného vzdělání a vzdělání v konzervatoři“, viz zde nebo zde.
    MŠMT jmenuje tyto povolené okruhy:
    • čtenářská pre/gramotnost
    • matematická pre/gramotnost
    • umělecká gramotnost
    • cizí jazyky/komunikace v cizím jazyce
    • inkluze
    • projektová výuka
    • přírodovědné a technické vzdělávání
    • EVVO (environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj
    • vzdělávání s využitím nových technologií
    • kulturní povědomí a vyjádření
    • historické povědomí, výuka moderních dějin
    • formativní hodnocení
    • rozvoj podnikavosti a kreativity
    • spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí a žáků
    • well-being a psychohygiena
    • pedagogická diagnostika
    • kariérové poradenství včetně identifikace a rozvoje nadání
    • genderová tematika v obsahu vzdělávání
    • propojování formálního a neformálního vzdělávání
    • mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích
    • občanské vzdělávání a demokratické myšlení
    • individualizace vzdělávání a vedení portfolia dítěte/žáka
    • inovace ŠVP/Koncepce rozvoje školy/školského zařízení
    • řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu
    • logopedie a primární logopedická prevence
    • práce s dvouletými dětmi v mateřské škole
    • zážitková pedagogika
    • alternativní/inovativní formy výuky
    • výuka češtiny jako druhého jazyka
    • podpora uvádějících/provázejících učitelů
  6. Uznatelná témata pro novou výzvu Šablony pro MŠ a ZŠ II (žádosti od podzimu 2024)
    V rámci šablony smíte zařadit prakticky jakékoli DVPP. Již je možné čerpat i na pohybové aktivity. Přehled témat nalezente na webu výzvy, str. 14. (Pro SŠ A VOŠ jsou některá témata vypuštěná/liší se, není možné podpořit např. rozvoj gramotností, víc zde str. 14-15.)
    • pedagogická diagnostika,
    • individualizace vzdělávání,
    • formativní hodnocení,
    • podpora nadání/talentu,
    • řečová výchova,
    • grafomotorika,
    • rozvoj gramotností,
    • rozvoj digitálních kompetencí,
    • podpora polytechniky,
    • vzdělávání pro udržitelný rozvoj – např. EVVO (environment. vzdělávání, výchova a osvěta),
    • well-being a psychohygiena,
    • výuka moderních dějin,
    • mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích, umělá inteligence,
    • pohybové aktivity,
    • práce s dětmi/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; vzdělávání heterogen. kolektivů,
    • vzdělávání dětí/žáků cizinců a dětí/žáků s potřebou jazykové podpory,
    • rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti metod a forem vzdělávání,
    • komunikace se zákonnými zástupci,
    • management škol, řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu,
    • vzdělávání dětí a žáků z marginalizovaných skupin, jako jsou Romové,
    • podpora uvádějících/provázejících učitelů.
       
  7. Další požadavky
  1. Dále musíte pro úspěšné uznání doložit osvědčení o absolvování akce. Osvědčení Vám vydáme ke každému školení jako elektronický originál. Elektronicky vydaná osvědčení je pro potřebu kontroly nutné archivovat a doložit v elektronické podobě. Podrobně k nim zde.
  2. Pro formu webinář je nutno navíc doložit doklad o jeho realizaci, ze kterého bude zřejmá přítomnost účastníka vzdělávání:
    Snímek obrazovky (print screen) notebooku/PC/smartphonu…, který obsahuje minimálně tyto údaje:
    • Datum konání akce/Datum pořízení print screenu (zobrazení dolní lišty obrazovky notebooku/PC, kde je vidět datum a čas pořízení print screenu/datum konání vzdělávání)
    • Počet účastníků aktivity (musí být přitom patrná přítomnost konkrétního účastníka)
nebo Výpis dat vygenerovaný z používané komunikační platformy, který obsahuje minimálně tyto údaje:
  • Datum konání akce
  • Počet účastníků aktivity (musí být přitom patrná přítomnost konkrétního účastníka)
Podrobně o dokládání distanční formy na webu OP JAK.
 
Z naší strany není možné účastníkům zajišťovat požadavky z bodu 2. Účastníci si tedy musí printscreen obrazovky pořídit sami. Dále obecně k projektu OP JAK zde, konkrétně k printscreenům tady

Podrobné informace k administraci se dozvíte na oficiálním webu výzvy. Pokud si příjemce dotace není jistý výběrem vzdělávacího kurzu, může se obrátit na konzultační linku pro šablony OP na tel. 234 814 777 nebo e-mailem na dotazyZP@msmt.cz.

ČJ

23. 4. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Doporučujeme také učitelům přípravných tříd a posledních ročníků MŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení ČJ 0. 

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení Čj v 0. ročníku.
  • Další didaktické pomůcky a hry pro individualizaci výuky.
  • Rozvoj zrakového vnímání a rozlišování. Prostorová orientace. Rozvoj zrakové paměti.
  • Rozvoj sluchového vnímání. Sluchová paměť.
  • Rytmizace říkanek, dechová a koordinační cvičení.
  • Vhodné didaktické pomůcky a hry, zásady pro práci s nimi. 

24. 4. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
Vedení škol

Anotace:

Tento webinář se zaměřuje na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a poskytuje účastníkům teoretické a hlavně praktické strategie pro efektivní podporu těchto žáků

Obsah webináře:

  1. Úvod do problematiky SVP:
    • Definice a legislativní rámec (vyhláška č. 27/2016 Sb.)
    • Typy speciálních vzdělávacích potřeb (SVP)
  2. Diagnostika a identifikace SVP:
    • Role školního poradenského pracoviště, pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center.
    • Proces diagnostiky, vypracování plánu pedagogické podpory (PLPP) a individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
  3. Podpůrná opatření:
    • Stupně podpůrných opatření a jejich aplikace v praxi
    • Příklady konkrétních opatření a jejich implementace ve třídě.
  4. Metody a strategie výuky:
    • Diferenciace a individualizace výuky
    • Praktické techniky pro diferenciaci výuky a přizpůsobení učebních materiálů, aby vyhovovaly potřebám všech žáků
  5. Inkluzivní prostředí ve třídě:
    • Vytváření respektujícího prostředí pro všechny žáky.
  6. Komunikace s rodinou žáka s SVP
    • Principy efektivní komunikace s rodinou žáka se SVP
  7. Diskuze a sdílení zkušeností:
    • Příklady úspěšné praxe které ukazují, jak efektivně integrovat žáky se speciálními potřebami do běžného vzdělávacího prostředí.
    • Sdílení osvědčených postupů z praxe.

Webinář je vhodný pro učitele 1. a 2. stupně, asistenty, speciální pedagogy, výchovné poradce, vychovatele. Je určen také dalším odborníkům, kteří pracují s dětmi v běžných třídách.

ČJ

24. 4. 2025, zahájení v 15:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ
asistent pedagoga

Anotace:

Webinář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ, případně jejich asistenty.

Na akci zazní zejména:

  • Činnostní učení - zásady.
  • Aktivity, hry a pomůcky používané při činnostním učení (kartičky, kolečka, ...).
  • Pracovní karty a šablony pro činnostní učení
  • Využití metod krit. myšlení 
  • Mezipředmětové vztahy, zařazování projektů
  • Práce s textem
  • Náměty na činnosti a didaktické hry pro okruhy:
    • abeceda,
    • věta, druhy vět,
    • slovo, význam slov,
    • spodoba,
    • samohlásky (psaní ú/ů), souhlásky (psaní y, ý/i,í),
    • úvod do slov. druhů
    • sloh

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

Zde najdete výběr základních škol, se kterými Tvořivá škola v minulosti úzce spolupracovala na zavádění činnostního učení. Seznam je doplněn o aktivní školy se zájmem o činnostní výuku. Přejete-li si sem zařadit i Vaši školu, kontaktujte nás.

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více