Šablony OP JAK - jaké kurzy mohu zařadit, co musím dokládat?

Máte možnost nechat si školení DVPP proplatit zaměstnavatelem v rámci OP JAK (šablony) a nevíte, jaký kurz vybrat? Níže v článku naleznete důležité informace a odpovědi na Vaše otázky, které jsme získali na MŠMT.

Abychom Vám usnadnili orientaci v tom, jaké školení zařadit můžete a jaké ne, uvádíme u každé akce, zda je pro zařazení do šablon vhodná. Většina našich kurzů a webinářů ale základní podmínky splňuje a je třeba z Vaší strany jen vše správně zadministrovat.

Sdílet na Facebooku

Co všechno tedy musí být splněno, aby byl kurz uznán jako oprávněný náklad projektu/uznatelný výstup?

  1. Náležitosti projektu
    Ve schváleném projektu musíte mít uvedeno, že chcete čerpat dotaci v rámci aktivity Osobnostně sociální a profesní rozvoj pracovníků ve vzdělávání. Aktivitu si mohou zařadit MŠ, ZŠ, ZUŠ, družiny/školní kluby, a SVČ.
  2. Cílová skupina
    Školení má být určeno pracovníkům ve vzdělávání. Jedná se o jakéhokoliv pedagogického i nepedagogického pracovníka školy/školského zařízení, který se ve škole/školském zařízení podílí na vzdělávání a je vůči příjemci v jakémkoliv pracovně-právním smluvním vztahu (pracovní smlouvou/DPČ/DPP) v jakékoliv výši úvazku.
  3. Požadovaný rozsah/hodinová dotace 
    Na jednoho pedagogického pracovníka musí být v projektu použita šablona v minimálním rozsahu 8 výukových hodin, ale může to být i více.
    Konkrétní školení pak můžete vybírat v časové dotaci i nižší, jen je potřeba jich absolvovat více, abyste v součtu splnili minimálně ten rozsah, který si Vaše škola stanovila. Minimální časová dotace jednoho školení jsou 2 vzdělávací hodiny (viz MŠMT, dotaz měsíce-říjen 2023) , kratší školení není možné vykázat. 
    Tedy pro 8 hodinovou šablonu můžete použít např. 2 školení s časovou dotací 4 a 4 výukové hodiny, pro 16 hodinovou šablonu můžete kombinovat 8 a/nebo 4 hodinová školení,... Kombinovat lze i s mentoringem, využíváte-li tento nástroj.

    Z naší nabídky požadavky na rozsah splňuje většina školení. V detailu akce v tom případě najdete informaci, že je akce vhodná pro zařazení do šablon (zelená faječka).
  4. Požadavky na formu školení
    Naše školení požadavky na formu vždy splňují. Smíte absolvovat kurz prezenční, či formu webináře. V případě webinářů si dejte pozor na splnění dalších podmínek - zejména doložení printscreenu obrazovky jako potvrzení Vaší účasti na akci. Upozorňujeme, že printscreen si musí udělat účastník sám, není v našich silách Vám ho zajistit! 
    Do šablon můžete zařadit školení akreditovaná i neakreditovaná.
  5. Uznatelná témata školení pro dobíhající výzvu Šablony pro MŠ a ZŠ I
    V rámci šablony smíte zařadit prakticky jakékoli školení. V rámci výzvy I jsou vyjmuta školení zaměřená na první pomoc/zdravovědu, na využívání standardních programů a kurzy se sportovní zaměřením (Viz MŠMT aktuality 3.7.2023). Z našeho sortimentu tedy nevyhovují kurzy zaměřené na zdravý pohyb/ náplň do hodin TV.
    Účast pedagoga na sportovním kurzu lze akceptovat pouze u SŠ a VOŠ sportovního zaměření, pro které je relevantní téma „odborná témata zaměřená na konkrétní obory středního a vyššího odborného vzdělání a vzdělání v konzervatoři“, viz zde nebo zde.
    MŠMT jmenuje tyto povolené okruhy:
    • čtenářská pre/gramotnost
    • matematická pre/gramotnost
    • umělecká gramotnost
    • cizí jazyky/komunikace v cizím jazyce
    • inkluze
    • projektová výuka
    • přírodovědné a technické vzdělávání
    • EVVO (environmentální vzdělávání, výchova a osvěta) a vzdělávání pro udržitelný rozvoj
    • vzdělávání s využitím nových technologií
    • kulturní povědomí a vyjádření
    • historické povědomí, výuka moderních dějin
    • formativní hodnocení
    • rozvoj podnikavosti a kreativity
    • spolupráce s rodiči a zákonnými zástupci dětí a žáků
    • well-being a psychohygiena
    • pedagogická diagnostika
    • kariérové poradenství včetně identifikace a rozvoje nadání
    • genderová tematika v obsahu vzdělávání
    • propojování formálního a neformálního vzdělávání
    • mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích
    • občanské vzdělávání a demokratické myšlení
    • individualizace vzdělávání a vedení portfolia dítěte/žáka
    • inovace ŠVP/Koncepce rozvoje školy/školského zařízení
    • řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu
    • logopedie a primární logopedická prevence
    • práce s dvouletými dětmi v mateřské škole
    • zážitková pedagogika
    • alternativní/inovativní formy výuky
    • výuka češtiny jako druhého jazyka
    • podpora uvádějících/provázejících učitelů
  6. Uznatelná témata pro novou výzvu Šablony pro MŠ a ZŠ II (žádosti od podzimu 2024)
    V rámci šablony smíte zařadit prakticky jakékoli DVPP. Již je možné čerpat i na pohybové aktivity. Přehled témat nalezente na webu výzvy, str. 14. (Pro SŠ A VOŠ jsou některá témata vypuštěná/liší se, není možné podpořit např. rozvoj gramotností, víc zde str. 14-15.)
    • pedagogická diagnostika,
    • individualizace vzdělávání,
    • formativní hodnocení,
    • podpora nadání/talentu,
    • řečová výchova,
    • grafomotorika,
    • rozvoj gramotností,
    • rozvoj digitálních kompetencí,
    • podpora polytechniky,
    • vzdělávání pro udržitelný rozvoj – např. EVVO (environment. vzdělávání, výchova a osvěta),
    • well-being a psychohygiena,
    • výuka moderních dějin,
    • mediální gramotnost, prevence kyberšikany, chování na sociálních sítích, umělá inteligence,
    • pohybové aktivity,
    • práce s dětmi/žáky se speciálními vzdělávacími potřebami; vzdělávání heterogen. kolektivů,
    • vzdělávání dětí/žáků cizinců a dětí/žáků s potřebou jazykové podpory,
    • rozvoj pedagogických kompetencí v oblasti metod a forem vzdělávání,
    • komunikace se zákonnými zástupci,
    • management škol, řízení organizace, leadership a řízení pedagogického procesu,
    • vzdělávání dětí a žáků z marginalizovaných skupin, jako jsou Romové,
    • podpora uvádějících/provázejících učitelů.
       
  7. Další požadavky
  1. Dále musíte pro úspěšné uznání doložit osvědčení o absolvování akce. Osvědčení Vám vydáme ke každému školení jako elektronický originál. Elektronicky vydaná osvědčení je pro potřebu kontroly nutné archivovat a doložit v elektronické podobě. Podrobně k nim zde.
  2. Pro formu webinář je nutno navíc doložit doklad o jeho realizaci, ze kterého bude zřejmá přítomnost účastníka vzdělávání:
    Snímek obrazovky (print screen) notebooku/PC/smartphonu…, který obsahuje minimálně tyto údaje:
    • Datum konání akce/Datum pořízení print screenu (zobrazení dolní lišty obrazovky notebooku/PC, kde je vidět datum a čas pořízení print screenu/datum konání vzdělávání)
    • Počet účastníků aktivity (musí být přitom patrná přítomnost konkrétního účastníka)
nebo Výpis dat vygenerovaný z používané komunikační platformy, který obsahuje minimálně tyto údaje:
  • Datum konání akce
  • Počet účastníků aktivity (musí být přitom patrná přítomnost konkrétního účastníka)
Podrobně o dokládání distanční formy na webu OP JAK.
 
Z naší strany není možné účastníkům zajišťovat požadavky z bodu 2. Účastníci si tedy musí printscreen obrazovky pořídit sami. Dále obecně k projektu OP JAK zde, konkrétně k printscreenům tady

Podrobné informace k administraci se dozvíte na oficiálním webu výzvy. Pokud si příjemce dotace není jistý výběrem vzdělávacího kurzu, může se obrátit na konzultační linku pro šablony OP na tel. 234 814 777 nebo e-mailem na dotazyZP@msmt.cz.

1 380 Kč
HV

24. 1. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

2. stupeň ZŠ
asistent pedagoga
ZUŠ

Anotace:

Jakub Kacar

Tento webinář je určen pedagogům hudební výchovy na 2. stupni základních škol, kteří chtějí modernizovat a obohatit své hodiny hudby tak, aby oslovily žáky ve věku 10–15 let. Kurz se zaměřuje na rozvoj praktických dovedností a metodických přístupů, které podporují aktivní zapojení žáků, jejich zájem o hudbu a hlubší porozumění hudebním pojmům. Účastníci se seznámí s technikami, jak efektivně pracovat s hudebními styly blízkými dnešní mládeži, rozvinout schopnost vést kreativní hudební aktivity a získají inspiraci pro zapojení digitálních nástrojů do výuky avšak s ohledem na rizika dnešní doby.

V kurzu se pedagogové naučí:

●       jak strukturovat výuku pro žáky 2. stupně a udržet jejich pozornost,

●       jak propojit teorii s praxí pomocí rytmických, melodických a poslechových cvičení,

●       jak využívat moderní hudební technologie (aplikace, online nástroje) pro interaktivní výuku,

●       jak zapojit do výuky populární hudbu, filmovou hudbu a kulturní kontexty blízké studentům.

 

M

27. 1. 2025, zahájení v 14:00

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

akreditace MŠMT

2. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro učitele matematiky působící na 2. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma hlavní pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení M v 7. ročníku v ceně 185 Kč.

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní výuku M
  • Procenta.
  • Úlohy na poměr, přímou a nepřímou úměrnost.
  • Činnostní vytváření představy zlomku. 
  • Činnosti se žákovskou zlomkovnicí. Kruhový model zlomku.
  • Pomůcka nuly a číslice
  • Činnostní formy práce s číselnou osou.
  • Práce s geobordem.
  • Ukázka práce s kartami ANO, NE a A, B, C
ČJ

28. 1. 2025, zahájení v 14:30

4 vyučovací hodiny

vhodné do šablon

WEBINÁŘ

1. stupeň ZŠ

Anotace:

Seminář je vhodný pro všechny učitele působící na 1. stupni ZŠ. Účastníci obdrží zdarma pomůcku Karty a šablony pro činnostní učení ČJ 5 v celkové ceně 185 Kč.

Na akci zazní zejména:

  • Tvořivá práce s pomůckou Karty a šablony pro činnostní učení ČJ v 5. ročníku.
  • Aktivní procvičování osoby, čísla, způsobu a času sloves
  • Vyvození způsobu sloves a náměty na činnosti
  • Rozlišování druhu přídavných jmen - hry pro jednotlivce, obměny pro skupiny se zaměřením na jednoduchá mluvní cvičení
  • Přísudek a podmět, aktivity k procvičení shody přísudku s podmětem

 

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Demonstrační soubor číslic a koleček - 11 barevných obrázků

Názorná pomůcka pro výuku matematiky, určená pro zavěšení do třídy. Učitelům se osvědčilo…

Dostupnost Skladem
165 Kč
- ks +

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

Pirátská abeceda - didaktická hra pro 2 - 4 hráče NOVINKA

NOVINKA! Vzdělávací a přitom i zábavná hra na procvičení čtení písmen v češtině a…

Dostupnost Skladem
278 Kč
- ks +

Početní divadélko (NOVINKA)

Početní divadélko (NOVINKA)

Originální didaktická hra pro uvedení dětí do počtářského světa.

Dostupnost Skladem
279 Kč
- ks +

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v…

Angličtina činnostně III. - soubor postupů pro výuku gramatiky a řeči v 3. a 4. roce výuky

Tento soubor činnostních postupů je vytvořený pro výuku Aj ve 3.–4. roce výuky na ZŠ. V…

Dostupnost Skladem
185 Kč
- ks +

Reference

"Základní školy, se kterými Tvořivá škola úzce spolupracuje na zavádění činnostního učení."

více

"Přečtěte si, co říkají o našich kurzech jejich absolventi!

Uvedené reference jsou vybrané z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce."

více

Každoročně pro vás připravujeme několik letních škol. Přečtěte si, jak s nimi byli spokojeni jejich absolventi!

Uvedené reference pochází z anonymních evaluačních dotazníků vyplněných účastníky po skončení akce.

více